لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

آزادی کشيش آوانسيان با قيد وثيقه


 وروير آوانسيان
وروير آوانسيان
کشيش وروير آوانسيان که از ۲۷ دسامبر توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به زندان اوين منتقل شده بود، پنجشنبه به قيد وثيقه آزاد شد. ايشان همچنان بايد منتظر تعيين تاريخ دادگاه باشند. اطلاعی از اتهامات ايشان هنوز در دسترس نيست ولی وضعيت سلامتی ايشان خوب توصيف می‌شود.

نزديکان اين کشيش بازنشست شده کليسای جماعت ربانی، معتقدند وی «مرتکب هيچ عملی خلاف قوانين جمهوری اسلامی ايران نشده» است.

آقای آوانسيان که از سابقه هنری و شهرت بالايی در ميان ارامنه نيز برخوردار است، در سال‌های اخير از بيماری حاد کليوی رنج برده و هفته‌ای دو تا سه بار نيازمند عمل دياليز است.

پيشتر، مسئولين زندان چند بار مجبور به انتقال کشيش آوانسيان به بيمارستان تخصصی شهيد هاشمی نژاد شدند تا عمل دياليز روی وی انجام گيرد. اين کشيش و هنرمند قديمی، در حالی به بيمارستان انتقال يافت که لباس زندان به تن داشت و چند مامور زندان او را همراهی می‌کردند.

کليساهای ارتدکس و کاتوليک ايران، که اعضای آن را اغلب ارامنه يا آشوری‌زبانان تشکيل می‌دهند، جشن‌های کريسمس و سال نو ميلادی را با آرمشی نسبی برگزار کردند. اما اين روزها برای مسيحيان پروتستان و فارسی زبان، تکرار وقايع تلخ چند سال گذشته بود.

بيشتر کليساهای پروتستان از شاخه اونجليکال يا تبشيری هستند و در انجام مراسم دينی خود از زبان فارسی استفاده می‌کنند. به همين دليل به کليساهای فارسی زبان نيز شهرت دارند. جمعيت اين کليساها بر خلاف شهرتی که يافته‌اند، ترکيبی است از مسيحيان ارمنی، آشوری، کرد، آذری، فارس و ديگر اقوام که در ابراز عقايد خود به غير مسيحيان نيز کوشا هستند.

روزهای کريسمس امسال با خبر دستگيری چندی ديگر از مسيحيان فارسی زبان همراه بود. هفتم دی ماه، گردهمايی چند نفر از مسيحيان فارسی زبان در يک منزل شخصی، با هجوم نيروهای امنيتی و لباس شخصی مواجه شد. حدود پنجاه نفر از آنها، بعد از پر کردن فرم‌های که ويژه نوکيشان مسيحی تهيه شده بود، آزاد شدند. سپس ماموران امنيتی کشيش ارمنی، وروير آوانسيان را بازداشت کرده و همراه خود بردند.

ماموران امنيتی همچنين روز کريسمس کشيش يوسف ندرخانی را نيز بار ديگر بازداشت کرده و برای سپری نمودن ۴۵ روز باقيمانده از دوران محکوميتش روانه زندان کردند. آقای ندرخانی از مهرماه سال ۸۸ سه کريسمس را به جرم ارتداد در زندان گذرانده بود و به تازگی در پی فشارهای بين‌المللی آزاد گرديد. وی امسال را نيز به دور از خانواده خود در زندان لاکان رشت سپری نمود. اما پس از ۱۹ روز،‌يعنی در روز دوشنبه ۱۸ ديماه، مجددا به صورت مشروط آزاد شد.

آخرين ساعات سال ۲۰۱۲ نيز با خبر دستگيری دو نوکيش مسيحی در شهر رشت همراه بود. ماموران اداره اطلاعات رشت پس بازرسی و تفتيش منزل، اين دو نوکيش را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.
XS
SM
MD
LG