لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

دیوان عدالت اداری برای بار دوم حکم مدیرعاملی مرتضوی را باطل کرد


 سعید مرتضوی و محمود احمدی‌نژاد
سعید مرتضوی و محمود احمدی‌نژاد
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری می‌گوید دیوان عدالت اداری، مدیرعاملی سعید مرتضوی، بر سازمان تامین اجتماعی را باطل اعلام کرده است.

پیش از این دولت محمود احمدی‌نژاد، سعید مرتضوی را به مدیرعاملی «صندوق تامین اجتماعی» منصوب کرده بود که پس از شکایت شماری از نمایندگان دیوان عدالت اداری رای به ابطال آن داد.

دولت با این حال، با اصرار به نگه داشتن سعید مرتضوی، «صندوق تامین اجتماعی» را به «سازمان تامین اجتماعی» تغییر داد و مرتضوی را به مدیرعاملی این «سازمان» منصوب کرد.

مجلس با این اقدام دولت همچنان مخالفت کرده و در نهایت دیوان عدالت اداری بار دیگر مدیرعاملی سعید مرتضوی را باطل اعلام کرد.

سازمان تامین اجتماعی از آنجا حائز اهمیت است که این مجموعه یکی از بزرگترین نهادهای مالی و اقتصادی ایران است.

به گزارش مهر، علی‌اکبر بختیاری، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری، روز دوشنبه ۲۵ دی ماه در این باره گفت: «بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۱۵ مرداد امسال صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی تغییر یافت. در ادامه نیز وزیر کار با پیشنهاد هیات امنا، سعید مرتضوی را به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی انتخاب کردند.»

وی افزود: «رئیس مجلس هم این مصوبه را مغایر قانون اعلام کرده بود که پس از مهلت قانونی در این خصوص ترتیب اثر داده نشد. در جلسه امروز هیات عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه مغایر قانون تشخیص داده شد و حکم وزیر برای مدیرعاملی سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی لغو شد.»

در همین روز حسین مظفر، معاون نظارت مجلس، در نامه‌ای به وزیر کار، ادامه مسئولیت سعید مرتضوی را «تخلف آشکار و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی و عمومی» دانست.

احمد توکلی،‌ محمد دهقان، پرویز سروری، الیاس نادارن، علیرضا زاکانی و حسین نجابت شش نماینده مجلس هشتم بودند که به انتصاب سعید مرتضوی به مدیرعاملی «سازمان» تامین اجتماعی، اعتراض داشتند و به دادگاه شکایت کردند. در شکایتنامه این شش نماینده مجلس هشتم از سعید مرتضوی، افزون به نداشتن تخصص و سابقه در زمینه تامین اجتماعی، به حکم تعلیق وی از قضاوت در پرونده بازداشتگاه کهریزک نیز اشاره شده بود.

روزنامه رسمی کشور در مرداد ماه امسال حکم دیوان عدالت اداری در ابطال مدیرعاملی سعید مرتضوی را به چاپ رساند.

در پی آن دولت با تغییر اساسنامه صندوق تامین اجتماعی آن را به سازمان تغییر داد و مرتضوی را در پست مدیرعاملی آن قرار داد.

با این حال احمد توکلی، علی مطهری، الیاس نادران و حسین نجابت، مسعود پزشکیان، محمد دهقان، بهروز نعمتی و حسین دهدشتی در دی ماه امسال به وزیر کار تذکر دادند که اگر مرتضوی را برکنار نکند از ابزارهای قانونی دیگر استفاده خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG