لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

خاتمی: تا صحبت از انتخابات آزاد می‌شود، حمله می‌کنند


محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، از شرايط سياسی کشور در آستانه برگزاری يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری انتقاد کرده و گفته است: امروز تا صحبت از انتخابات آزاد می شود حمله می کنند.

به گزارش روز شنبه ۳۰ ديماه وبسايت «بنیاد باران»، محمد خاتمی در ديدار با اعضای حزب «اراده ملت ايران» با اشاره به انتخابات رياست جمهوری آينده ايران گفته است: «ما می گوئيم انتخابات آزاد يعنی انتخاباتی که از جمله مهندسی نشود. وقتی که يک شخصيت حقيقی که ممکن است شخصا خيلی اعتباری هم نداشته باشد ولی انتصاب به يک جايگاه مهم حقوقی دارد که رسما قانونا و شرعا حق دخالت در انتخابات و سياست را ندارد رسما می گويد مهندسی کردن منطقی و معقول انتخابات وظيفه ماست!»

محمد خاتمی اضافه کرده است: «ما می گوئيم با اين ها هم برخورد شود و اين اطمينان به مردم داده شود که انتخابات مهندسی نمی شود.»

اشاره محمد خاتمی به اظهارات علی سعيدی، نماينده آيت الله علی خامنه ای در سپاه پاسداران، است که ۱۹ ديماه با اشاره به اين که سپاه «چارچوب‌ها و معيارها» را در انتخابات «تبيين می‌کند»، گفته بود: «اين به معنای دخالت در انتخابات نيست بلکه وظيفه ذاتی ما مهندسی معقول و منطقی انتخابات است.»

اين اظهارات خبر ساز علی سعيدی واکنش هايی را در پی داشت. طی سال های اخير شماری از اصلاح طلبان سپاه پاسداران را به دخالت غير قانونی در انتخابات متهم کرده اند.

محمد خاتمی در ادامه با اشاره به وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران گفته است: « امروز عملکردها باعث شده تا مردم خودشان مقايسه کنند و با همه وجود دريابند که چه زمانی معيشت مردم، امنيت مردم، بنيه اقتصادی کشور و امنيت آن بهتر بود.»

رییس جمهوری سابق ایران اضافه کرده است:‌«آدم احساس می کند کوه فاخری به نام ايران مانند يک کوه يخ در حال آب شدن است و می ترسم ميراث چند هزار سال در ظرف چند دهه از بين برود.»

طبق اين گزارش محمد خاتمی در بخش ديگری با انتقاد از شرايط سياسی برای شرکت در انتخابات آينده رياست جمهوری گفته است: «امروز تا صحبت از انتخابات آزاد می شود حمله می کنند! الحمدلله رهبری هم که اظهار کردند که همه انتخابات گذشته آزاد بوده است و مردم شرکت کنند و گفتند که از آزادی و سلامت انتخابات دفاع می کنند.»

اشاره محمد خاتمی به اظهارات رهبر ايران است که پيشتر نسبت به استفاده از لفظ «انتخابات آزاد» هشدار داده و گفته بود که انتخابات در ايران پس از انقلاب اسلامی همواره «آزاد» بوده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت،‌ طی ماه‌های اخير خواستار انتخابات آزاد و رقابتی برای بازگشت اعتماد مردم و عبور کشور از بحران شده است.

يازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد.

محمد خاتمی در ادامه سخنان خود درباره انتخابات در ايران تصريح کرده است: «‌‌اين اطمينان به مردم داده شود که انتخابات مهندسی نمی شود. بايد اعتماد مردم را جلب کرد.»

رييس جمهوری سابق ايران اضافه کرده است: «وقتی صراحتاً گفته می شود که اجازه داده نمی شود جرياناتی در انتخابات شرکت کنند برای چه بايد شرکت کنند؟ می گويند ما اجازه نمی دهيم، ولی شما بايد شرکت کنيد ولی آن طوری که ما می خواهيم! اين طوری که نمی شود.»

محمد خاتمی تصریح کرده است: «انتخابات حق همه است بايد شرکت کرد منتهی به شرطی که بتوان شرکت کرد.»

محمد خاتمی همچنين گفته است: «ما بايد به سمتی برويم که فضايی ايجاد شود همه آنهايی که دلشان برای اصل نظام و جامعه و کشور و انقلاب و بخصوص برای اين مردم می سوزد بيايند. در شرايطی که مشکل های بين المللی تشديد شده؛ امروز وحدت و همبستگی های داخلی مهم است. من از اينکه مردم حتی از اصلاح طلبان هم عبور کنند نگران می شوم. بايد ببينيم که ما چکار کرده ايم که اين ذهنيت در بخشی از جامعه ما ايجاد شده؟!»

در حالی محمد خاتمی از شرایط موجود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده است که به دلیل پیامدهای دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری، شماری از چهره های اصلی اصلاح طلبان در زندان و حصر به سر می برند.

در انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلبان، به نتايج اين انتخابات اعتراض کردند. آنها خواهان ابطال نتايج اين انتخابات شدند. اين انتخابات اعتراضانی را در پی داشت که به گفته مخالفان دولت ايران دهها نفر در اين اعتراضات کشته شدند. اما آيت الله علی خامنه ای به رغم اين اعتراضات از اين نتخابات حمايت کرد.

مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می برند. شمار زيادی از چهره های اصلاح طلبان و روزنامه نگاران پس از انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و هم اکنون در زندان به سر می برند.
XS
SM
MD
LG