لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، ۱۷ ارديبهشت‌ انجام می شود


حسن علی نوری، مديرکل انتخابات وزارت کشور اعلام کرده که ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا ۲۶ فروردين سال آینده‌ و انتخابات رياست جمهوری ۱۷ ارديبهشت‌ سال ۹۲ در کشور آغاز می‌شود. انتخابات يازدهم رياست جمهوری ايران قرار است روز ۲۴ خردادماه سال آینده برگزار شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای نوری در نشستی در وزارت کشور گفته است براساس قانون جديد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، روستاهای زير هزار و ۵۰۰ نفر سه نفر عضو شورا و روستاهای بالای هزار و ۵۰۰ نفر پنج نفر عضو شورا خواهند داشت.همچنين شورای اسلامی شهر تهران شامل ۳۱ عضو اصلی و ۱۱ عضو علی‌البدل خواهد بود.

وی افزوده است: «براساس قانون جديد، اعضای شورای اسلامی در روستاهای با ۲۰۰ خانوار بايد خواندن و نوشتن بدانند و افراد در روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار بايد دارای مدرک ديپلم، در شهرهای تا ۲۰ هزار نفر جمعيت دارای مدرک فوق‌ديپلم و در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعيت دارای مدارک تحصيلی ليسانس يا معادل باشند.»

مديرکل دفتر انتخابات وزارت کشور ايران پیشتر گفته بود: «در برنامه زمان بندی اصلی انتخابات نيز مراحل مختلفی همچون ثبت نام کانديداها، بررسی صلاحيت آنها توسط شورای نگهبان، آغاز تبليغات و زمان انتخابات در نظر گرفته شده است که هر کدام به موقع انجام خواهد شد.»

اعتراض های پس از انتخابات سال ۸۸ رياست جمهوری که رهبر جمهوری اسلامی و ساير مسئولان ايران از آن به عنوان «فتنه» ياد می کنند پس از آن رخ داد که وزارت کشور ايران، محمود احمدی نژاد را به عنوان «رييس جمهور منتخب» معرفی کرد و اين در حالی بود که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح طلبان، در بيانيه هايی اعلام کردند که در اين انتخابات «تقلب های گسترده و مهندسی آراء» صورت گرفته است.

غلامعلی حدادعادل از نمایندگان محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه، ۲۸ دی، گفت که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد او همراه با قالیباف و ولایتی، ۶۰ درصد آرای مردم در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را به خود اختصاص خواهند داد.

آقای حدادعادل گفته است: «وقتی در نظر سنجی ها مشخص شد که ۶۰ درصد آراء متعلق به این سه نفر است، تصمیم گرفتیم ائتلاف کنیم و در نهایت دو نفرمان تصمیم بگیریم برای خدا، کاندیدای ریاست جمهوری نشویم.»
XS
SM
MD
LG