لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

دومین روز افزایش قیمت ارز در ایران؛ دلار از مرز ۳۵۰۰ تومان گذشت


گزارش های رسيده از ايران حاکی است که قيمت دلار در روز دوشنبه، دوم بهمن ماه، از مرز ۳۵۰۰ تومان گذشت و مديرکل اقتصادی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نيز گفته است که «درگير جنگ ارزی هستيم.»

اخبار دريافتی راديو فردا از چند صرافی در تهران حاکی از آن است که قيمت انواع ارزهای خارجی برای دومين روز متوالی شاهد افزايش بوده است و قيمت هر دلار آمريکا روز دوشنبه با حداقل ۱۳۰ تومان ترقی نسبت به روز قبل از آن به ۳۵۳۰ تومان رسيده است.

قيمت هر يورو نيز ۴۷۰۰ و هر پوند انگليس نيز ۵۵۰۰ تومان شده که به ترتيب، بيانگر ۱۰۰ و ۳۰۰ تومان افزايش قيمت ظرف يک روز است.

قيمت هر سکه طلای طرح جديد و قديم نيز يک ميليون و ۴۵۵ هزار تومان شده است که نشان می دهد نسبت به روز يکشنبه، ۵۵ هزار تومان افزايش قيمت داشته است.

بازار آزاد ارز در ايران که در ماه های اخير دوران آرامی را می گذراند در دو روز اخير و پس از انتشار برخی گزارش ها درباره «بازنشستگی» محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی، و سپس اعلام خبر «انفصال از خدمت» وی، دچار تلاطم شده است.

در حالی که خبرگزاری های ايران از مخالفت رييس جمهوری ايران با بازنشستگی آقای بهمنی خبر داده اند ولی هنوز معلوم نيست که آيا حکم «انفصال از خدمت»، باعث جدايی وی از بانک مرکزی خواهد شد يا نه.

خبرگزاری مهر می گويد که حکم انفصال از خدمت محمود بهمنی به دليل «برداشت غيرقانونی شبانه از حساب بانک ها بابت مابه‌التفاوت ارز دريافتی در اسفندماه سال گذشته» از سوی ديوان محاسبات صادر شده است.

محمود بهمنی روز دوشنبه، دوم بهمن ماه، در گفت و گو با خبرگزاری مهر پيرامون تقاضای بازنشستگی اش گفته که «فعلا قصد جدا شدن از دولت را ندارم و بر همين اساس در بانک مرکزی خواهم ماند.»

ريال ايران به دليل نوسانات شديد بازار ارزی در طول يکسال گذشته به شدت سقوط کرده است تا جايی که احمد توکلی، نماينده مجلس، هفته گذشته اعلام کرد که ارزش ريال ايران ظرف کمتر از يکسال تا «۵۵ درصد» سقوط کرده است.

بحران ناشی از محدوديت های فروش نفت ايران و نقل و انتقال درآمدهای نفتی به داخل کشور که به دنبال تشديد تحريم های شديد بين المللی عليه ايران بوجود آمده است، همراه با ضعف مديريت دولت محمود احمدی نژاد از دلايل اصلی کاهش ارزش ريال عنوان شده است.

در همين رابطه، مديرکل اقتصادی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران بحران ارزی کشور را به «دشمنان» جمهوری اسلامی نسبت داد و گفته است: «از سال گذشته دشمن جنگ ارزی عليه اين کشور آغاز کرده تا بتواند با ايجاد عدم ثبات ارزی و کاهش ارزش پولی، کشورمان را با چالش مواجه سازد.»

اين مقام وزارت اطلاعات که خبرگزاری فارس از وی با نام «فرزين» نقل و قول کرده است، گفته که «کاهش درآمدها، افزايش هزينه های نقل و انتقالات، شرطی کردن اقتصاد، و گسستگی پيوند مردم ايران با نظام، از جمله اهداف دشمنان است.»

وی راهکار مقابله با بحران ارزی ايران را پيروی از «اقتصاد مقاومتی» دانسته و گفته است: «ايجاد امنيت، ثبات اقتصادی، کاهش و قطع واردات، افزايش قدرت خريد مردم، کاهش ماليات و صرفه جويی از ثمرات بهره گيری از اقتصاد مقاومتی است.»

اين مقام وزارت اطلاعات در حالی شاخص های ياد شده را برای «اقتصاد مقاومتی» ذکر کرده که به دليل افزايش شديد قيمت انواع کالاها در ايران هم اکنون قدرت خريد مردم به شدت کاهش يافته است، نابسامانی افتصادی در بخش های مختلف به چشم می خورد و از سوی ديگر دولت محمود احمدی نژاد در صدد است تا برای جبران درآمدهای نفتی خود، ماليات‌ها را در سال آينده افزايش دهد.
XS
SM
MD
LG