لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

هشدار عفو بین‌الملل درباره اعدام قریب‌الوقوع پنج شهروند عرب‌زبان خوزستان


عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، سه بهمن نسبت به اعدام قریب‌الوقوع پنج نفر از شهروندان عرب خوزستان هشدار داد و خواستار اقدام فوری نهادهای حقوق بشر به منظور توقف اجرای این احکام اعدام شد.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است که دیوان عالی کشور احکام اعدام محمدعلی عموری، سیدجابر البشوکه و برادرش سیدمختار البشوکه، و هاشم شعبانی عموری و هادی رشیدی را تایید کرده است و این پنج نفر روز ۲۸ دی از زندان کارون به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید، احکام این پنج اقلیت عرب‌زبان به اداره اجرای احکام ابلاغ شده و از این رو هر لحظه امکان اعدام آنان می‌رود.

عفو بین‌الملل همچنین خاطرنشان می‌کند که این پنج نفر به خاطر فعالیت‌های صلح‌طلبانه خود در رابطه با حقوق اقلیت عرب‌های اهواز بازداشت شده‌اند، اما شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز در تیر ماه ۱۳۹۱ آنها را به اتهام «محاربه»، «فساد در زمین»، «توطئه علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به مرگ محکوم کرد در حالی که دو تن از آنان پیش از برگزاری دادگاه در تلویزیون دولتی ایران حضور یافتند و به ناگزیر اعتراف کردند.

بر اساس این بیانیه، هر پنج متهم امکان دسترسی به وکیل و دیدار با خانواده خود را تا مدت ۹ ماه از زمان بازداشت نداشتند و نیز گفته می‌شود که مورد شکنجه واقع شده‌اند.

عفو بین‌الملل در ادامه از مقامات ایران می‌خواهد اعدام این پنچ نفر را متوقف سازد و احکام آنان را تعلیق کند و نیز امکان محاکمه آنان در دادگاهی بی‌طرف را فراهم آورد.

در همین حال شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح در بیانیه مشترکی به همراه نهادهای مختلف حقوق بشر مرتبط با ایران به احکام اعدام این پنج شهروند خوزستانی اعتراض کرده و خواستار توقف اجرای این احکام شده است.

در بیانیه آنان همچنین به احکام اعدام بیش از ۳۰ شهروند دیگر ایرانی اشاره شده است که متعلق به اقلیت‌های قومی و مذهبی هستند.

این بیانیه در نهایت از نهادهای بین‌المللی حقوق بشر می‌خواهد که به منظور توقف احکام اعدام این پنج اقلیت عرب‌زبان اقدامی فوری انجام دهند.
XS
SM
MD
LG