لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

دست کم «۳۰ نفر» در اعتراض به حکم اعدام در مصر کشته شدند


به دنبال صدور حکم اعدام برای ۲۱ نفر به اتهام مشارکت در درگیری در یک مسابقه فوتبال در سال گذشته، شهر پورت سعید مصر روز شنبه هفتم بهمن شاهد تظاهرات اعتراضی و درگیری بود. گزارش‌ها حاکی است که در این درگیری‌ها دست کم ۳۰ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش «الجزیره» به دنبال اعلام حکم دادگاه درباره متهمان، خانواده این متهمان به سمت زندان حمله کردند. درمقابل پلیس کوشید تا با گاز اشک آور ان‌ها را متفرق کند. اما این درگیری‌ها گسترده‌تر شد.

طبق این گزارش دست کم ۳۰ نفر در این درگیری ها کشته شده‌اند از جمله دو پلیس که به ضرب گلوله از پای در آمده‌اند.

به گزارش «الجزیره»، ‌ هم اکنون نیروهای ارتش در پورت سعید مستقر شده‌اند تا «نظم و ثبات» را در این شهر برقرار کنند. همچنین در شهر پورت سعید مقرارت منع رفت و امد اعلام شده است.

در اول فوریه سال گذشته لحظاتی پیش از پایان مسابقه فوتبال بین دو تیم فوتبال الاهلی و المصری در استادیوم ورزشی شهر پورت سعید بین هواداران دو تیم درگیری رخ داد که به کشته شدن ۷۴ نفر منجر شد.

این واقعه آغاز‌گر چندین روز اعتراض حامیان تیم «الاهلی» در شهر قاهره بود که این ناآرامی‌ها نیز ۱۶ کشته برجای گذاشت.

پس از واقعه استادیوم پورت سعید، ۷۵ تن به عنوان متهم شناخته شدند که در میان آن‌ها نام سه مقام رسمی باشگاه «المصری»، ۹ نیروی پلیس و دو متهم صغیر به چشم می‌خورد.

به گزارش الجزیره حکم صادره برای متهمان می‌بایست به تایید مفتی اعظم مصر برسد.

ده‌ها زخمی در درگیری روز شنبه

در همین حال تلویزیون دولتی مصر نیز گزارش داده است که در درگیری های روز شنبه پورت سعید دست کم ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش رویترز، شاهدان عینی گفته‌اند، در جریان درگیری در روز شنبه تعدادی مرد مهاجم به دو پاسگاه پلیس در شهر پورت سعید حمله کرده‌اند.

این در حالی است که روز جمعه در دومین سالگرد انقلاب مصر که به سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک انجامید، این کشور شاهد درگیری هزاران نفر از معترضان با نیروهای امنیتی در مناطق مختلف بود که در این در گیری‌ها نیز دست کم «۹ نفر» کشته شدند.

این درگیری‌ها در چندین منطقه از جمله قاهره، اسکندریه، سوئز، اسماعیلیه، دمیاط، بحیره و کفر الشیخ روی داد.

به گزارش رویترز، منابع بیمارستانی مصر گفته‌اند هشت نفر در «سوئز» ‌ کشته شدند که یکی از کشته‌شدگان از نیروهای پلیس مصر بود. طبق این گزارش یک نفر دیگر نیز در اسماعیلیه کشته شده است.
XS
SM
MD
LG