لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

لاریجانی: رهبری تاکیدی بر تسریع در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ندارد


رئیس مجلس می‌گوید، رهبر جمهوری اسلامی «تاکیدی بر تسریع در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ندارد». او همچنین از ارائه توضیحاتی درباره جزئیات تصمیم‌گیری‌ها در جلسات مشترک دولت و مجلس در این باره خودداری کرد و آن را به «زمان لازم» موکول کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ارگان رسمی مجلس ایران، علی لاریجانی هفت بهمن در بازگشت از سودان در جمع خبرنگاران گفته است، جلسات اخیر دولت با شماری از نمایندگان و اعضای هیئت رئیسه مجلس، برای «رسیدن به تقارب ذهنی درباره معشیت مردم» بوده است.

آقای لاریجانی در عین حال تاکید کرده است: «بین دولت و مجلس در خصوص این که چگونه شرایط کشور بهبود یابد، اختلاف نظرهایی وجود دارد.»

علی لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا در جلسه برخی از نمایندگان دولت و مجلس با حضور رییس قوه مقننه در حضور رهبر جمهوری اسلامی او بر اجرای هر چه سریع‌تر مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرده است، این شنیده‌ها را رد کرد و گفت چنین سخنی را تایید نمی‌کند.

او گفته است که آیت‌الله خامنه‌ای در جلسات بین قوا، بر «همفکری» تاکید می‌کند اما در این باره دستوری نداده است.

‫او درباره دلیل غیرعلنی بودن نتایج جلسات دولت و برخی از نمایندگان مجلس گفته است: «برای اعلام نتایج جلسات باید به نتایجی رسید».

رییس مجلس ایران تاکید کرده است که اساسا باید بررسی شود که «با توجه به مجموع شرایط کشور» اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ممکن است یا نه. او گفته است در این صورت همچنین زمان اجرای آن و این که چه‌طور اجرا شود باید بررسی شود.

طبق گزارش‌ها در روزهای اخیر دولت و شماری از نمایندگان مجلس با رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای جلسه‌ای برگزار کرده‌اند و در آن درباره مرحله دوم هدفمندکردن یارانه‌ها توافق‌هایی کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها این نشست پیش از سخنرانی اخیر محمود احمدی‌نژاد در مجلس در چهارشنبه هفته پیش ۲۷ دی ماه برگزار شد.

شفاف‌نبودن مذاکرات این جلسه برای نمایندگان مجلس، اعتراض برخی از آنان را در روزهای گذشته برانگیخت. از جمله محمد جواد کریمی قدوسی به این بی‌اطلاعی اعتراض کرد و روز سوم بهمن گفت: «این حق نمایندگان مجلس است که بدانند در نشست مشترک هیات دولت و مجلس در محضر رهبر معظم انقلاب چه گذشت، چه تعهداتی دادید و چه کسانی قرار است که از طرف جمع در این نشست‌های مشترک حاضر شوند.»

محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی این روز را بر عهده داشت، در پاسخ گفت که در نشست‌های دولت و نمایندگانی از مجلس، روسای کمیسیون‌ها حضور دارند و هنوز تصمیمی در آن گرفته نشده که لازم به اطلاع‌رسانی باشد.

او در عین حال درباره جلسه‌ای که در حضور رهبر جمهوری اسلامی برگزار شده، توضیحی نداد.

دولت ایران بر اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها اصرار داشته است اما مجلس گفته است اجرای آن تبعات ناگوار اقتصادی از جمله تورم در پی دارد و برای توقف آن طرح‌هایی را تصویب و ابلاغ کرده است.

برخی از نمایندگان منتقد دولت در مجلس گفته‌اند که دولت از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش یارانه نقدی مستقیم، اهداف سیاسی دارد و می‌خواهد بر انتخابات ریاست جمهوری آینده که خرداد آینده برگزار می‌شود، تاثیر بگذارد.

پیش از این در پنجم بهمن ماه یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از «توافق نسبی» در نشست‌های مشترک دولت و مجلس برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود.

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از «توافقات نسبی» در جلسات مشترک دولت و مجلس برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت دولت قصد دارد به طور متوسط قیمت حامل‌های انرژی را به طور میانگین تا ۴.۵ برابر افزایش دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که اکثریت نمایندگان حاضر در نشست مشترک دولت و مجلس، با این طرح دولت موافق هستند ولی در عین حال پیش‌بینی کرده است اگر چنین پیشنهادی در صحن مجلس مطرح شود، اکثریت مجلس با آن مخالفت می‌کنند.

آقای جلیلی گفت: «مجلس به دلیل دغدغه‌هایی که در حوزه معیشت مردم از قبیل گرانی و تورم دارد، چنین درآمدی را تهدید می‌داند.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داده است که تعدادی از نمایندگان حاضر در جلسات مشترک مجلس و دولت از جمله «چند چهره شاخص اقتصادی» از سه‌شنبه شب این جلسات را ترک کردند «چون معتقدند دولت تلاش دارد نظر خود را به جمع تحمیل کند.»

وبسایت الف، متعلق به احمد توکلی، از چهره‌های اقتصادی در مجلس، در گزارشی نوشته است که ۱۴ تشکل اقتصادی عمده کشور، مخالفت شدید خود را با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده‌اند.

دولت ایران می‌گوید، تحریم‌های بی‌سابقه بین‌المللی، فلج‌کننده بوده‌اند و همچنین رقبای اصولگرا و اصلاح‌طلب خود را متهم به ایفای نقش در نوسانات اخیر ارزی می‌کند. اصولگرایان منتقد دولت از سوی دیگر می‌گویند تحریم‌ها تنها عامل وضعیت اقتصادی فعلی نبوده‌اند و دولت را به ناکارآمدی متهم می‌کنند و برنامه‌های اقتصادی دولت را در این باره موثر می‌دانند.

علی لاریجانی پیش‌تر صریحا بر مخالفت مجلس با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی تاکید کرده بود و گفته بود به علت فشار تحریم‌ها، مجلس با اجرای مرحله دوم هدفمندکردن یارانه‌ها مخالف است.

رئیس مجلس ایران روز ٨ دی گفت در شرایطی که «تحریم‌ها به اقتصاد فشار می‌آورد، کشور نیازمند ثبات اقتصادی است و شما باید تلاطمات اقتصادی داخل کشور را آرام کنید».

به گفته علی لاریجانی «اگر شرایط کشور عادی‌تر بود، حتما به سمت هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت پلکانی می‌رفتیم اما ما به هیچ وجه معتقد به شوک اقتصادی نیستیم».

رئیس مجلس ایران روز هفت بهمن همچنین در واکنش به سوالی درباره اظهارات اخیر حبیب‌الله عسگراولادی درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی که واکنش‌برانگیز شده است، گفت که آقایان موسوی و کروبی «باید قبول کنند که اشتباه کردند و این افراد اگر بگویند اشتباه کردند و اشتباهات خود را قبول داشته باشند، می‌توانند بازگردند.»
XS
SM
MD
LG