لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

کشيش سعيد عابدينی به هشت سال زندان محکوم شد


وکیل مدافع سعيد عابدينی، کشيش ايرانی-آمريکايی که به اتهام تبليغ آيين مسيحيت در ايران زندانی است يکشنبه، هشتم بهمن ماه، گفته است که موکلش به هشت سال زندان محکوم شده است.

ناصر سربازی، وکیل مدافع سعيد عابدينی، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است:‌ روز يک‌شنبه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مراجعه کردم و رای دادگاه به اينجانب ابلاغ شد. البته موکل نيز از زندان به دادگاه منتقل شده بود و در جريان رای صادره قرار گرفت.

وی تصريح کرد: موکلم به اتهام تشکيل و راه‌اندازی کليساهای خانگی به قصد برهم زدن امنيت ملی به ۸ سال حبس تعزيری محکوم شده است.

وکيل مدافع عابدينی گفته است که در مهلت قانونی نسبت به رای صادره اعتراض خواهد کرد.

ناصر سربازی در مورد آزادی موکلش نيز گفت: وثيقه ارائه شده برای آزادی موکلم فعلا مورد پذيرش قرار نگرفته و هم‌چنان پيگير آزادی‌اش هستم.

آژانس خبری دولتی ايران روز دوشنبه گزارش داده بود که سعيد عابدينی که متولد ايران اما ساکن ايالت آيداهو در آمريکا است «به زودی آزاد خواهد شد.»

در همین حال روز دوشنبه نغمه عابدینی، همسر سعید عابدینی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که مقام‌های قضایی ایران تا به حال «بارها قول آزادی او به قید وثیقه را داده‌اند، اما به قول خود عمل نکرده‌اند».

نغمه عابدینی گفته بود که «این بار نیز پس از آن که قاضی به وکیل عابدینی گفت که گزینه وثیقه دوباره پذیرفته می‌شود، خانواده آقای عابدینی در تهران با تلاش زیاد همه مقدمات این کار را فراهم کردند، اما بار دیگر مسئول دریافت وثیقه از پذیرفتن وثیقه خودداری کرد.»

به گفته نغمه عابدینی، اظهارات وکیل مدافع در مورد آزادی قریب‌الوقوع این کشیش ایرانی‌تبار «پیش از امتناع مسئول مربوطه از پذیرش وثیقه» بیان شده است.

آقای عابدینی که از نوکیشان مسیحی است و تابعیت آمریکایی دارد مهرماه گذشته در جریان سفری که «برای بازدید از خانواده و پیگیری تاسیس یک پرورشگاه» به ایران داشت، بدون اعلام اتهام علیه خود بازداشت شد.

در این مدت اخباری حاکی از ضرب و شتم او در زندان منتشر شده است؛ درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی سعید عابدینی، ازجمله توسط وزارت خارجه آمریکا، تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

سعيد عابدينی ۳۴ ساله و دارای دو فرزند است. وی اتهام تبليغ مسيحيت در ايران را رد کرده و گفته است که تنها برای راه اندازی يک يتيم‌خانه به ايران سفر کرده است.
XS
SM
MD
LG