لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

عفو بین‌الملل خواستار آزادی روزنامه‌نگاران ایرانی شد


سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، هشت بهمن، خواستار آزادی همه روزنامه‌نگاران ایرانی شد که در یورش‌های اخیر نهادهای امنیتی به دفتر رسانه‌های اصلاح‌طلب کشور بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی ایران در چهار روز اخیر چهارده روزنامه‌نگار را بازداشت کرده‌اند، در حالی که منابع حکومتی می‌گویند اتهام آنها همکاری با «ضدانقلاب» و «رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور» بوده است.

آن هریسون، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل، در واکنش به این بازداشت‌ها گفت: «بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران ایرانی، نتیجه محدودیت‌ها و قوانین سفت و سخت در رابطه با رسانه‌ها است که در حکم نقض آزادی بیان به شمار می‌رود و باید تغییر یابد.»

خانم هریسون افزود: «همه روزنامه‌نگاران ایرانی که تنها به خاطر فعالیت‌ها و اشتغالات مسالمت‌آمیز خود زندانی شده‌اند بلافاصله و بدون هیچ شرطی باید آزاد شوند.»

در آخرین موج حمله به فعالان رسانه‌ای در ایران، جواد دلیری، پوریا عالمی، نسرین تخیری، پژمان موسوی، نرگس جودکی، ساسان آقایی، اکبر منتجبی، امیلی امرایی، صبا آذرپیک، میلاد فدایی‌اصل، سلیمان محمدی، مطهره شفیعی، کیوان مهرگان و حسین یاغچی از رسانه‌های اصلاح‌طلب اعتماد، شرق، بهار، آرمان، آسمان و خبرگزاری ایلنا بازداشت شدند.

در این میان گزارش‌ها از آزادی مطهره شفیعی، خبرنگار روزنامه آرمان به قید کفالت به فاصله دو روز پس از بازداشت حکایت دارد.

موج جدید بازداشت فعالان رسانه‌ای در ایران پس از آن آغاز شد که غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، هفته گذشته در یک کنفرانس خبری ادعا کرد که برخی از روزنامه‌نگاران دست در دست «غربی‌ها و ضدانقلاب» دارند.

آقای محسنی اژه‌ای گفت: «اگر احيانا چنين شخصی بازداشت شود، کسی است که به کشور و ملت خودش خيانت کرده و با ضد انقلاب خارج‌نشين همدست شده است.»

این ادعاها با تایید تلویحی محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز همراه شد، به‌ طوری که او روز دوشنبه، هشت بهمن، گفت که اتهام روزنامه‌نگاران بازداشت شده در تهران «مطبوعاتی» نیست.

آقای حسینی اما از توضیح بیشتر در این‌ باره خودداری کرد و تنها اظهار داشت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال بررسی این موضوع است.

آن هریسون در واکنش به این اظهارات گفت: «واضح است که روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده [در ایران] قربانی توهمات حکومت در رابطه با آن چیزی هستند که "براندازی نرم" می‌خوانند و آن را به دولت‌های غربی نسبت می‌دهند.»

خانم هریسون افزود: «متاسفانه این مسئله تازه‌ای نیست. بسیاری از فعالان رسانه‌ای هدف آزار و اذیت‌ و ارعاب‌های همیشگی مقاماتی هستند که به کوچک‌ترین انتقادی واکنشی چنین ظالمانه نشان می‌دهند.»

بازداشت‌های گسترده اخیر فعالان رسانه‌ای در ایران واکنش نهادها و گروه‌های دیگری را نیز در پی داشته است.

شورای هماهنگی راه سبز امید، از گروه‌های منتقد حکومت ایران و نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای این بازداشت‌ها را محکوم کرد و آن را آغاز «دور جدید سرکوب روزنامه‌نگاران مستقل» در ایران نامید.

در بیانیه این گروه سیاسی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمده است که بازداشت روزنامه‌نگاران آن هم «بدون طی مراحل و تشریفات قانونی» نشان می‌دهد که «حاکمان اقتدارگرا هیچ نیازی به رعایت ابتدایی‌ترین ظواهر و لوازم انتخابات آزاد و سالم احساس نمی‌کنند».

شورای هماهنگی راه سبز امید در نهایت از «دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی می‌خواهد به کردارهای غیرانسانی و ضدملی خود که هیچ نسبتی با قانون ندارد پایان دهند، عقلانیت پیشه کنند» و این روزنامه‌نگاران را آزاد کنند.

گزارشگران بدون مرز، سازمان اطلاع‌رسانی و امنیت خبرنگاران ایتالیا و جبهه مشارکت از دیگر نهادهایی هستند که نسبت به بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران ایرانی واکنش نشان داده‌اند و خواستار آزادی آنها شده‌اند.
XS
SM
MD
LG