لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

رای اعتماد سنای آمریکا به جان کری به عنوان وزیر خارجه


جان کری
جان کری
سنا ایالات متحده روز سه‌شنبه، ۹ بهمن تایید کرد که سناتور جان کری سمت وزیر امور خارجه آمریکا را عهده‌دار شود و به جای هیلاری کلینتون سکان دیپلماسی کشور را در دست بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در رای‌گیری روز گذشته در سنا، جان کری از قانون‌گذاران کهنه‌کار دموکرات‌ها، موفق شد ۹۴ رای مثبت بیاورد در حالی که تنها سه نفر به او رای منفی دادند.

آقای کری که سناتور ماساچوست محسوب می‌شود در خارج از ایالات متحده به‌واسطه نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ آمریکا شهرت دارد که در آن مغلوب جورج دبلیو بوش شد.

سنای آمریکا به جان کری به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور رأی اعتماد داد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:35 0:00

او ماه گذشته نامزد تصدی پست وزیر امور خارجه در دولت دوم باراک اوباما شد که این مسئله در روزهای اخیر یکی از موضوعات بحث در سنا ایالات متحده بود.

با این حال آقای کری که ۲۸ سال را در مجلس سنا گذرانده متحدانی در هر دو جناح عمده سیاسی ایالات متحده دارد که این مسئله منجر به کسب رای اعتماد در سنا شد.

گفته می‌شود سناتور جان کری از مدت‌ها قبل سودای رسیدن به سمت وزیر امور خارجه ایالات متحده را داشته است، اما از آنجا که به نظر می‌رسید انتخاب نخست اوباما برای این پست سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد باشد، جان کری نیز شانس خود را تقریبا از دست داده بود.

با این حال پس از آن که برخی از جمهوری‌خواهان سوزان رایس را به‌خاطر گزارش وی در ارتباط با حادثه حمله به کنسولگری ایالات متحده در شهر بنغازی لیبی، مورد انتقاد شدید قرار دادند، رایس نیز از فهرست نامزدهای پست وزیر امور خارجه آمریکا حذف شد.

پیش از این جان کری گفته بود که «مفتخر» است از این که همکاران او در کمیته روابط خارجی سنا به اتفاق به نامزدی او برای تصدی این پست رای داده‌اند.

او با اشاره به همکاران خود در کمیته روابط خارجی سنا گفت: «آنها فوق‌العاده هستند. آنها واقعا عالی بوده‌اند.»

آقای کری در نهایت اضافه کرد از این مسئله که ناگزیر است سنا را ترک کند، تا حدی غمگین است.

انتظار می‌رود هیلاری کلینتون وزارت امور خارجه ایالات متحده را جمعه این هفته ترک کند. در عین حال گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر این که خانم کلینتون ۶۵ ساله قصد دارد برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ خود را نامزد کند.

جان کری هفته گذشته در تشریح رئوس برنامه‌های خود برای وزارت امور خارجه در سنا گفت که در جست‌وجوی «تفکر و ایده جدید» است.

او همچنین اظهار داشت: «سیاست خارجی آمریکا تنها با هواپیماهای بدون سرنشین یا قشون تعریف نمی‌شود.»

آقای کری افزود: «ما نباید اجازه دهیم، تلاش‌های فوق‌العاده مثبتی که برای نجات و تغییر زندگی‌ها تاکنون انجام داده‌ایم تحت تاثیر نقشی که مجبور بودیم پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ایفا کنیم، در سایه قرار بگیرد.

جان کری که سابقه حضور در جنگ ویتنام را دارد در سال‌های اخیر به یکی از فعالان ضدجنگ تبدیل شده به طوری که از نوار غزه بازدید کرده است.
XS
SM
MD
LG