لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

بازداشت علی دهقان، دبیر اقتصادی روزنامه بهار


علی دهقان سابقه همکاری با روزنامه‌های اصلاح‌طلب اعتمادملی، بهار، شرق و یاس نو را دارد.
علی دهقان سابقه همکاری با روزنامه‌های اصلاح‌طلب اعتمادملی، بهار، شرق و یاس نو را دارد.
علی دهقان، دبیر بخش اقتصاد روزنامه بهار، روز چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه در تهران بازداشت شد.

این خبر را نخستین بار«بولتن‌نیوز» منتشر کرده است. برپایه این گزارش علی دهقان که سابقه همکاری با روزنامه‌های اصلاح‌طلب دیگری مانند اعتمادملی، وقایع اتفاقیه، یاس نو و شرق را دارد با «حکم قضایی» بازداشت شده است.

در روزهای اخیر برخورد با فعالان رسانه‌ای در ایران ابعاد گسترده‌ای یافته است به‌طوری که ۱۵ روزنامه‌نگار بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

مقامات حکومت ایران دلیل بازداشت این روزنامه‌نگاران را همکاری با «ضدانقلاب» و «رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور» نامیده‌اند.

محمدحسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز امروز، چهارشنبه تاکید کرد که روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده «در راستای ایجاد اختلاف میان مسئولان و سیاه‌نمایی از سوی خارج خط‌دهی می‌شدند».

به گفته آقای حسینی، این روزنامه‌نگاران «دانسته یا ندانسته نقش ستون پنجم دشمن را بازی می‌کردند».

در همین حال موج جدید بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشته است.

عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز، دیدبان حقوق بشر و سازمان اطلاع‌رسانی و امنيت خبرنگاران ايتاليا از جمله نهادهایی هستند که اقدام مقامات ایران در بازداشت‌ روزنامه‌نگاران را محکوم کرده‌اند و خواستار آزادی این روزنامه‌نگاران شده‌اند.

ایران یکی از بدترین آمارها را از نظر آزادی مطبوعات در جهان دارد. گزارشگران بدون مرز در فهرست سالانه شاخص آزادی مطبوعات، ایران را از میان ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۷۴ قرار داده است.

۱۴ روزنامه‌نگار دیگری که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند عبارتند از صبا آذرپيک،‌ نسرين تخيری،‌ جواد دليری،‌ ساسان آقايی،‌ پوريا عالمی، پژمان موسوی، نرگس جودکی، اکبر منتجبی، اميلی امرايی، ‌مطهره شفيعی،‌ ميلاد فدايی اصل، سليمان محمدی،‌ کيوان مهرگان و حسين ياغچی.

از این میان خانم مطهره شفیعی روز دوشنبه به قید کفالت آزاد شد.
XS
SM
MD
LG