لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

رویترز: صادرات نفت ایران در ماه دسامبر افزایش یافته است


منابع آگاه می‌گویند افزایش صادرات نفت ایران موقتی است و پیش‌بینی کرده‌اند که در ماه ژانویه این صادرات بار دیگر کاهش پیدا کند.
منابع آگاه می‌گویند افزایش صادرات نفت ایران موقتی است و پیش‌بینی کرده‌اند که در ماه ژانویه این صادرات بار دیگر کاهش پیدا کند.
گزارش‌ها حاکی است که صادرات نفت ایران در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ افزایش یافته و به بالاترین میزان از زمان اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران رسیده است. تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا تیرماه سال ۱۳۹۱ اجرایی شد.

خبرگزاری رویترز بر اساس اظهارات دو منبع آگاه به صنعت نفت و کشتیرانی و همچنین داده‌های نفتی خود، گزارش کرده است که صادرات نفت ایران در دسامبر سال ۲۰۱۲ به ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز رسیده است. بدترین رکورد ایران از زمان به اجرا درآمدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران متعلق به ماه سپتامبر است که صادرات نفت ایران کمتر از ۹۰۰ هزار بشکه در روز بود.

منابع آگاه به صنعت نفت دلیل این افزایش صادرات را «بالا رفتن سطح تقاضا، افزایش تانکرهای نفتی ایران و همچنین یافتن راهی از سوی خریداران نفت ایران برای بیمه تانکرهای نفت» می‌دانند. این منابع با این حال معتقدند که صادرات نفت ایران بار دیگر در ماه ژانویه کاهش خواهد یافت.

غرب برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا درآورده است. تحریم‌های نفتی و خودداری شرکت‌های بیمه غربی از ارائه بیمه به تانکرهای حامل نفت ایران موجب شده است تا صادرات نفت ایران که در اواخر سال ۲۰۱۱ به ۲.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسید، به شدت کاهش یابد.

سالار مرادی، تحلیل‌گر بازار نفت در شرکت مشاوره نفت و گاز «فکتز گلوبال انرژی» که مقر اصلی آن در سنگاپور است، در توضیح دلیل افزایش صادرات نفتی ایران در ماه دسامبر به رویترز گفته است که ایران به تازگی تعدادی تانکر از چین خریداری کرده است و متعاقبا قادر است به سفارشات نفتی، بیش از پیش پاسخ دهد.

به گزارش رویترز، داده‌ها حاکی از آن است که چین در ماه دسامبر واردات نفت از ایران را به «نزدیک به ۵۹۴ هزار بشکه در روز» افزایش داده است. در این ماه صادرات نفت ایران به هند نیز نسبت به ماه پیش از آن (نوامبر)، با «افزایش ۲۷ درصدی» همراه بوده است.

آقای مرادی با این‌حال پیش‌بینی کرده است که صادرات نفت ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳ بار دیگر کاهش پیدا کرده و به ۱.۱ تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز برسد.

یک منبع آگاه به صنعت نفت نیز به رویترز گفته است که خریداران نفت ایران اکنون راه‌های جدیدی برای بیمه کردن تانکرهای حامل نفت ایران یافته‌اند، هرچند این فرد نیز، افزایش صادرات نفت ایران را موقتی دانسته و پیش‌بینی کرده است که در ماه ژانویه صادرات نفت ایران به ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

رویترز ضمن اشاره به این اظهارات، به تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه ایران نیز به عنوان عاملی که می‌تواند صادرات نفت ایران را دستخوش تغییر کند، اشاره کرده است.

از ۱۸ بهمن‌ماه، تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه ایران به اجرا در می‌آید که مانع از دستیابی ایران به درآمدهای حاصل از تجارت نفت می‌شود.
XS
SM
MD
LG