لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

اعتراض علی مطهری به بازداشت‌های اخیر روزنامه‌‌نگاران


علی مطهری، نماینده منتقد در مجلس نهم، از برخوردهای اخیر با روزنامه‌نگاران و بازداشت گروهی از آنان انتقاد کرده و گفته است این نحوه بازداشت‌ها «آرامش روانی و شغلی را از خبرنگاران سلب می‌کند».

آقای مطهری که از سوی مجلس به عنوان عضو هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب شده است، به روزنامه شرق گفته است: «مساله دستگیری جمعی از خبرنگاران را هم از طریق مجلس و هم از طریق هیات نظارت بر مطبوعات پیگیری خواهیم کرد.»

نماینده تهران در این مصاحبه که روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن منتشر شده، گفته است: «ایجاد فضای ناامنی در مطبوعات به صلاح کشور نیست و فکر می‌کنم تنها یک احضار کافی بود تا افراد مذکور بروند و خودشان را معرفی کنند و نیازی به این شکل بازداشت نبود.»

به گفته آقای مطهری، «نحوه بازداشت به شکل ورود ماموران با حکم بازداشت روزنامه‌نگاران... آرامش روانی و شغلی را از خبرنگاران سلب می‌کند.»

در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته، ماموران امنیتی ایران ۱۴ روزنامه‌نگار را بازداشت کرده‌اند.

این روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده شامل میلاد فدایی اصل، سلیمان محمدی، ساسان آقایی، نسرین تخیری، جواد دلیری، امیلی امرایی، نرگس جودکی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، پژمان موسوی، اکبر منتجبی، کیوان مهرگان و حسین یاغچی است. همچنین مطهره شفیعی نیز از بازداشت‌شدگان بود که بعدا با کفالت آزاد شد.

طبق گزارش‌ها، این بازداشت‌ها در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ادامه پیدا کرده است و دست‌کم دو روزنامه‌نگار علی دهقان و ریحانه طباطبایی در این دو روز بازداشت شده‌ است. همچنین خبر بازداشت فاطمه ساغرچی که روز شنبه ۷ بهمن بازداشت شده، به‌تازگی منتشر شده است.

علی مطهری، عضو هیات نظارت بر مطبوعات ایران، به فیلترشدن وبسایت‌های «تابناک» و «تاریخ ایرانی» اعتراض کرده و گفته است: «هیچ نهادی بدون مجوز هیات نظارت بر مطبوعات حق فیلترینگ پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را ندارد... نهادهای مربوطه حداکثر می‌توانند نظرشان را به هیات نظارت ابلاغ کنند... و در ‌‌نهایت حکم از سوی هیات نظارت بر مطبوعات صادر می‌شود.»

آقای مطهری همچنین در واکنش به بیانیه روز چهارشنبه ۱۱ بهمن وزارت اطلاعات که روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را به ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور متهم کرده بود، گفته است: «سوال من این است که این روزنامه ‏نگاران واقعا چه خبری را می‌توانند به بی‌بی‌سی برسانند که بی‌بی‌سی به آن دسترسی نداشته باشد؟ خوشبختانه در سایت‌های وابسته به نهادهای انقلابی کشور همه اخبار وجود دارد.»

او گفته است نهاد مسئول «باید دلایل مستند به قانون برای اصل بازداشت و نحوه بازداشت به مردم ارایه کنند.»

او درباره اتهام‌هایی که در این روزها درباره روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی و از جمله برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده، گفته است: «اینگونه اظهارنظر‌ها جرم است. اتهامی که هنوز درباره کسی ثابت نشده، نباید به عنوان جرم معرفی شود. این‌طور سخن گفتن مصداق جرم است.»

به گفته علی مطهری، «اگر دلایل قانع‌کننده‏ای برای همکاری برخی از این افراد با رسانه‌های مخالف انقلاب اسلامی وجود دارد، باید به اطلاع مردم برسد ولی مثلا یک تماس تلفنی نمی‌تواند دلیل بر وابستگی باشد.»

در بیانیه‌ای که عصر روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در خبرگزاری‌ها منتشر شد، وزارت اطلاعات ایران گفت روزنامه‌نگارانی که در روزهای گذشته بازداشت شده‌اند، اعضای یک «شبکه رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» هستند.

این وزارتخانه از احتمال آزادی گروهی از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده و احضار و بازداشت گروهی دیگر از روزنامه‌نگاران در روز‌های آینده خبر داده است.

وزارت اطلاعات ایران گفته است این روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، «یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» هستند که ماموران این وزارتخانه پس از «ماه‌ها تحت‌نظر و تعقیب» گرفتن این گروه، موفق به کشفش شده‌اند.

این بازداشت‌ها انتقاد سازمان‌های بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز، دیدبان حقوق بشر و سازمان اطلاع‌رسانی و امنيت خبرنگاران ايتاليا را در پی داشته است و دولت‌های بریتانیا و فرانسه هم این بازداشت‌ها را محکوم کرده‌اند.

محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز چهارشنبه ۱۱ بهمن روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را به ارتباط با رسانه‌های خارج از ایران متهم کرد.

ایران یکی از بدترین آمارها را از نظر آزادی مطبوعات در جهان دارد. گزارشگران بدون مرز در فهرست سالانه شاخص آزادی مطبوعات، ایران را از میان ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۷۴ قرار داده است.

در این فهرست، ایران از نظر آزادی مطبوعات در میان تعداد کشورهای یادشده در رتبه ۱۷۴ قرار گرفته‌است. برپایه اطلاعات این جدول، تنها پنج کشور سومالی، سوریه، ترکمنستان، کره شمالی و اریتره در زمینه آزادی مطبوعات جایگاه بدتری نسبت به ایران دارند.
XS
SM
MD
LG