لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

افت «۲۱ درصدی» ریال نسبت به دلار در دو هفته گذشته


بازار ارز ایران از دو هفته پیش بار دیگر دچار نوسان شدید شده است.
بازار ارز ایران از دو هفته پیش بار دیگر دچار نوسان شدید شده است.
خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که قیمت دلار در ایران در طول دو هفته گذشته بیش از ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده و روز شنبه به رکورد چهار هزار تومان رسیده است.

این خبرگزاری به نقل از صرافان داخل ایران گزارش کرده است که روز شنبه، ۱۴ بهمن‌ماه، هر دلار در بازار آزاد به قیمت «سه هزار و ۹۰۰ تومان» تا «چهار هزار تومان» به فروش رفته است.

این در حالی است که دو هفته پیشتر قیمت دلار در بازار آزاد ایران «حدود سه هزار و ۳۰۰ تومان» بود.

در عین حال به گزارش وب‌سایت خبرآن‌لاین، روز شنبه بانک مرکزی نیز قیمت دلار مبادله‌ای را با پنج ریال افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه، ۱۲ بهمن‌ماه، «۲۴ هزار و ۵۴۷ ریال» اعلام کرده است.

در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد در آذرماه ۸۹ حدود هزار و ۴۴ تومان بود، قیمت آن در مهرماه ۹۰ به ۱۲۵۰ تومان رسید و از آن زمان با جهشی فوق‌العاده روبه‌رو شد.

بازار آزاد ارز با این‌ حال برای چند ماهی دوران آرامی را گذراند تا این‌ که از دو هفته گذشته، بار دیگر شاهد رشد فزاینده‌ای شد.

اين افزايش‌ها در شرايطی است که تا آغاز دور تازه محدوديت‌های مالی آمريکا بر فروش نفت ايران کمتر از يک هفته باقی مانده و برخی فعالان بازار ارز افزايش‌های اخير را مرتبط با آغاز اين محدوديت‌ها می‌دانند.

بر اساس اين محدوديت‌ها از روز ۱۸ بهمن‌ماه کشورهايی که نفت ايران را می‌خرند تنها اجازه خواهند داشت تا بهای نفت را به صورت کالايی از محصولات خود به ايران بدهند و اجازه پرداخت نقدی به جمهوری اسلامی را نخواهند داشت.
XS
SM
MD
LG