لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

صالحی: پیشنهاد مذاکره با آمریکا را با دید مثبت بررسی می‌کنیم


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران.
یک روز پس از آنکه جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا از آمادگی ایالات متحده برای انجام مذاکرات مستقیم با ایران خبر داد، وزیر خارجه ایران گفت که جمهوری اسلامی پیشنهاد آقای بایدن را «با دید مثبت بررسی می‌کند».

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی روز یک‌شنبه ۱۵ بهمن، هم‌چنین خبر داد که شش قدرت جهانی پیشنهاد کرده‌اند تا دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران روز ۲۵ فوریه، هفتم اسفند، در قزاقستان برگزار شود.

بنا بر این گزارش، زمان و مکان پیشنهادی ۱+۵ برای مذاکرات، در دیدارهایی که وزرای امور خارجه آلمان و ایتالیا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با علی‌اکبر صالحی داشته‌اند اعلام شده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای صالحی روز یک‌شنبه پیشنهاد گروه ۱+۵ را «خبری خوش» نامید اما مشخص نکرد که آیا ایران این پیشنهاد را پذیرفته است یا نه.

رویترز هم‌چنین خبر می‌دهد که علی‌اکبر صالحی گفت که ایران اظهارات جو بایدن درخصوص مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را «با دیدی مثبت» مورد ملاحظه قرار می‌دهد.

وی افزود: «تا زمانی که طرف دیگر نیتی واقعی برای حل و فصل موضوع داشته باشد، برای مذاکرات دوجانبه خط قرمزی وجود ندارد.»

جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، روز شنبه چهاردهم بهمن، در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که: «درصورت جدی بودن قصد ایران برای مذاکره، ایالات متحده آماده است تا با این کشور به صورت مستقیم و رودررو گفت‌وگو کند.»

آقای بایدن که در کنفرانس امنیتی مونیخ صحبت می‌کرد در ادامه گفت که «هنوز زمان و فضا برای موفقیت دیپلماسی وجود دارد. اکنون توپ در زمین حکومت ایران است.»

وی «جدی بودن» آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای مذاکرات را از شروط انجام مذاکره مستقیم عنوان کرد و افزود که چنین مذاکراتی باید «واقعی و ملموس و دارای دستور کاری برای محورهای مذاکرات باشد.»

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی گروه ۱+۵ برای مذاکره با ایران را برعهده دارد، طی ماه‌های اخیر نتوانسته‌اند در خصوص تعیین زمان و مکان دور بعدی مذاکرات به توافقی برسند.

ایران در سال ۲۰۱۲ با گروه ۱+۵ سه دور مذاکره برگزار کرد که نتیجه ملموسی در بر نداشت.

آخرین دور از این مذاکرات روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۱ در مسکو برگزار شد و در آن هنگام دیپلمات‌های ایرانی به خبرگزاری‌ها گفته بودند که فضای مذاکرات مثبت نیست.

قدرت‌های غربی امید دارند از طریق مذاکره هسته‌ای با ایران، مقامات ایرانی را به توقف برنامه اتمی که ممکن است توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را در ایران ایجاد کند ترغیب کنند؛ جمهوری اسلامی چنین نگرانی‌هایی را بی‌اساس می‌داند.
XS
SM
MD
LG