لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

سعيد مرتضوی آزاد شد


خبرگزاری های ايران بامداد روز چهارشنبه، ۱۸ بهمن، اعلام کردند که سعيد مرتضوی، سرپرست سازمان تامين اجتماعی آزاد شده است. آقای مرتضوی شامگاه دوشنبه، شانزدهم بهمن ماه، بدون اعلام اتهام وی توسط دادستانی تهران بازداشت شده بود.

خبرگزاری ايرنا که وابسته به دولت محمود احمدی نژاد است در گزارش خود به نقل از يک منبع آگاه خبر آزادی سعيد مرتضوی را منتشر کرده است ولی گفته که «از جزييات آن و اينکه آيا با قرار وثيقه آزاد شده» اطلاعی در دست نيست.

آزادی سعید مرتضوی پس از دیدار غیرمنتظره صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، با رهبر جمهوری اسلامی ایران در روز سه شنبه صورت می گیرد.

آقای مرتضوی که سرپرستی سازمان تامين اجتماعی را بر عهده دارد پس از جنجال روز يکشنبه در مجلس شورای اسلامی که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، اتهام هايی را متوجه فاضل لاريجانی، برادر رييس مجلس و قوه قضاييه کرد، بازداشت شد.

دادستانی تهران دليل دستگيری وی را اعلام نکرد ولی خبرگزاری فارس که نزديک به سپاه پاسداران است می گويد که علت بازداشت اين قاضی پيشين دادگاه های ايران، تصرف در اموال دولتی از طريق سازمان تامين اجتماعی بوده است.

این در حالی است که روزنامه خورشید، وابسته به سازمان تامین اجتماعی، در شماره روز چهارشنبه خود به نقل از یکی از اطرافیان سعید مرتضوی نوشته است: «بازداشت سرپرست سازمان تامین اجتماعی صرفاً به‌دلیل شکایت شخص آقای فاضل‌لاریجانی انجام شده و قوه قضائیه در طی طرح این شکایت نسبت به بازداشت دکتر مرتضوی اقدام نموده است.»

این روزنامه افزوده است: «سعید مرتضوی بعد از ارائه توضیحات و رفع ابهامات و سوء تفاهمات، یک روز بعد، یعنی بامداد چهارشنبه از زندان اوین آزاد شد.»

در همین حال، اسدالله عباسی، سرپرست وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی در گفت و گو با خبرگزاری فارس پیرامون دلایل بازداشت سعید مرتضوی گفته است: «قوه قضائیه به دلایلی این کار را کرد اما آقای مرتضوی بامداد امروز آزاد شده و در محل کار مشغول خدمت است.»

وی افزوده است: «منتظریم آقای احمدی‌نژاد از سفر مصر بازگردند تا هیات دولت درباره مدیریت سازمان تامین اجتماعی تصمیم گیری کند.»

بازداشت سعيد مرتضوی بازتاب گسترده ای داشت و روز سه شنبه، محمود احمدی نژاد که عازم مصر بود در سخنانی اين اقدام قوه قضاييه را «بسيار زشت» خواند و گفت که «قوه قضاييه بايد قوه قضاييه ملت باشد و يک سازمان ويژه خانوادگی نيست.»

وی تاکيد کرد که پس از بازگشت از سفر مصر «به طور جدی اين موضوع را پيگيری خواهد کرد.»

به نظر می رسد که مقام های بلندپايه جمهوری اسلامی بويژه رهبر ايران در تلاش هستند تا نوعی آرامش را در فضای سياسی ملتهب کشور بويژه در آستانه روز ۲۲ بهمن برقرار کنند.

هنوز مشخص نيست که موضع آيت الله خامنه ای درباره رويدادهای مجلس شورای اسلامی چيست ولی احتمال می رود که وی روز پنجشنبه در اين زمينه موضعگيری کند.

آيت الله خامنه ای روز دهم آبان ماه گفته بود که «از امروز تا روز انتخابات هر کس احساسات مردم را در جهت ايجاد اختلاف به کار گيرد قطعا به کشور خيانت کرده است.»
XS
SM
MD
LG