لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

اجرای دور تازه تحريم‌های آمريکا؛ انتقال پول نفت ايران ممنوع شد


 خزانه‌داری آمریکا
خزانه‌داری آمریکا
دور جديد تحريم‌های دولت آمريکا که درآمدهای نفتی ايران را نشانه گرفته، از روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه به اجرا گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز وزارت خزانه‌داری آمريکا، با صدور بيانيه‌ای اعلام کرد از اين پس انتقال پول نفت صادراتی ايران از کشور خريدار ممنوع است.

بر اساس اين تحريم‌ها، کشورهای خريدار نفت ايران بايد در داخل همان کشور يک حساب بانکی باز کرده و پول نفت وارداتی از ايران را به اين حساب بايد واريز کنند؛ خارج کردن اين پول از آن کشور به هر ارزی که باشد ممنوع است.

ايران تنها با پولی که در حساب بانکی کشور خريدار نفت ايران است می‌تواند اقلام مشخصی را از همان کشور بخرد و وارد ايران کند.

بانک‌هايی که در انتقال پول نفت صادراتی ايران به خارج از کشور مبادرت کنند، در فهرست سياه آمريکا قرار خواهند گرفت و از دسترسی به نظام مالی آمريکا محروم خواهند شد.

خبرگزاری رويترز از قول مقام‌های آمريکايی نقل کرده که اين دور تحريم‌ها تاثير گسترده‌ای بر درآمدهای نفتی ايران خواهد گذاشت.

در همين زمينه حميد صافدل معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت ايران روز چهارشنبه اعلام کرد که برای مقابله با دور جديد تحريم‌ها «کميته تهاتری» راه‌اندازی شد.

ايران از چندی پيش به خاطر ممنوعيت استفاده از دلار و يورو برای پرداخت‌های پول نفت در کشورهای خارجی، اقدام به تهاتر (مبادله کالا به کالا) با کشورهای خارجی، به ويژه واردکنندگان نفت ايران کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید صافدل گفت که هم‌اکنون ۱۰۰ ميليارد دلار پول ايران در خارج بلوکه شده است و امکان انتقال آن به داخل کشور نيست.

ديويد کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری ايالات متحده در امور تروريسم و اطلاعات مالی دسامبر سال گذشته اعلام کرد که دور قبلی تحريم‌های آمريکا باعث کاهش ۵۰ درصدی صادرات نفت ايران شد که برای ایران ضرری پنج میلیاردی در هر ماه در پی داشته است.

دور قبلی تحريم‌های آمريکا آخرين روز سال ۲۰۱۱ تصويب شد و از ۲۸ ژوئن سال ۲۰۱۲ به اجرا گذاشته شد. وارد‌کنندگان نفت ايران به‌خاطر «کاهش چشمگير» واردات نفت تا شش ماه از تحريم‌ها معاف شدند.

دولت آمريکا دو ماه قبل دوباره اعلام کرد که واردکنندگان نفت ايران به‌خاطر ادامه کاهش خريد نفت از ايران تا نيمه دوم سال جاری ميلادی از تحريم‌های آمريکا معاف هستند.
XS
SM
MD
LG