لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

جان کری: در دام تاکتیک تاخیری ایران در مذاکرات اتمی نمی‌افتیم


کنفرانس خبری جان کری و بان گی مون در واشینگتن
کنفرانس خبری جان کری و بان گی مون در واشینگتن
جان کری وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اکنون بر عهده ایران است که جدیت خود را در مذاکرات اتمی نشان دهد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه، ۲۵ بهمن، در یک کنفرانس خبری مشترک به همراه بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل، با اشاره به مذاکرات آتی اتمی، اظهار داشت این دور از گفت‌وگوها «تنها اگر ایرانی‌ها مصممانه برای بحث درباره پیشنهادهای واقعی به میز مذاکره بیایند، پیشرفت خواهد داشت».

به گزارش سایت وزارت خارجه آمریکا، جان کری در عین حال تصریح کرد: «ما در دام فرآیند تاخیر پشت تاخیر نخواهیم افتاد.»

جان کری با تکرار این سخن که اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی کار ساده‌ای است، گفت: «کشورهایی که برنامه اتمی صلح‌آمیز دادند مشکلی ندارند که به مردم ثابت کنند که برنامه‌هایشان صلح‌آمیز است.»

جان کری پیش از گرفتن رای سنا، هم گفته بود ایرانی‌ها می‌توانند با موافقت با بازرسی‌های سرزده، صلح‌آمیز بودن برنامه‌ اتمی خود را نشان دهند که تلویحا می‌تواند به معنای اجرای پروتکل‌های الحاقی باشد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این کنفرانس خبری در واشینگتن گفت: «به نظرم بر عهده ایران است که نشان دهد آنها به اندازه ما و رئیس جمهور اوباما مصمم هستند تا به راه‌حلی دیپلماتیک دست یافت؛ همانطور که رئیس جمهور اوباما بارها گفته است.»

باراک اوباما، در سخنرانی سالانه خود در کنگره، سه‌شنبه شب گفت رهبران ایران باید درک کنند که زمان حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای فرارسیده است.

قرار است ایران و پنج قدرت شورای امنیت بعلاوه آلمان در روز هشتم اسفندماه در آستانه، پایتخت قزاقستان، به گفت‌وگو بنشینند.

یک روز پیش از اظهارات وزیر خارجه آمریکا، کاترین اشتون نیز در شورای امنیت، ابراز امیدواری کرده بود که ایران در مذاکرات قزاقستان از خود «انعطاف» نشان دهد.

کاترین اشتون که گروه ۱+۵ را در مذاکرات با ایران نمایندگی می‌کند در نشست شورای امنیت در نیویورک گفت: «ما امیدواریم که ایران در این مذاکرات با انعطاف ظاهر شود و امیدواریم که بتوانیم به یک پیشرفت چشمگیر دست یابیم.»

در همین حال چهارشنبه شب سومین دور از مذاکرات ایران و آژانس در طول سه ماه گذشته به پایان رسید و به گفته هرمان ناکارتس سرتیم مذاکره‌کنندگان آژانس توافق نهایی برای رسیدن به یک «رهیافت ساختاری» در مورد بازرسی‌‌ها حاصل نشد.

هرمان ناکارتس همچنین گفت برای دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس تاریخی مشخص نشده است.

علی‌اصغر سلطانیه‌، سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی، نیز ضمن اینکه اظهار داشت توافق نهایی با آژانس حاصل نشده، از رفع برخی از اختلاف‌ها خبر داده بود.

پیشتر نماینده آمریکا در آژانس تهدید کرده بود اگر ایران نتواند تا ماه مارس با آژانس به توافق برسد ممکن است آمریکا بار دیگر پرونده ایران را به شورای امنیت بکشاند.
XS
SM
MD
LG