لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

«ممکن است ایران از مذاکرات به عنوان سرپوشی برای ساخت بمب استفاده کند»


بان گی‌مون می‌گوید کشورهای جهان هنوز قانع نشده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد تسلیحاتی نیست.
بان گی‌مون می‌گوید کشورهای جهان هنوز قانع نشده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد تسلیحاتی نیست.
دبیرکل سازمان ملل می‌گوید این سازمان یا باید هر چه سریع تر در مورد کارآیی دیپلماسی برای رفع نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران به قضاوت بنشیند، یا ریسک این خطر را که ایران از گفت‌وگوهای هسته‌ای با آژانس به عنوان «سرپوشی» برای ساخت بمب استفاده کند،بپذیرد.

بان گی‌مون در گفت‌و گو با روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» که روز پنجشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه منتشر شد، اظهار کرد که خواهان سرعت بخشیدن به مذاکرات دیپلماتیک با ایران است و چنین عملی را «نیازمند فوریت جدید» دانست.

وی با مقایسه ایران با کُره شمالی گفت: «نباید زمان بسیار بیشتری به ایرانی‌ها بدهیم و نباید وقت را تلف کنیم، [چرا که] دیدیم در مورد جمهوری دموکراتیک خلق کُره چه اتفاقی افتاد.»

«جمهوری دموکراتیک خلق کُره» نام رسمی کشور کُره شمالی است. این کشور در هفته جاری سومین بمب اتمی خود را آزمایش کرد.

دبیرکل سازمان ملل در گفت‌و‌گوی روز پنجشنبه خود با اشاره به سفر سال گذشته‌اش به تهران و دیدارش با مقام‌های جمهوری اسلامی اظهار کرد که به رهبر و رئیس جمهوری ایران گفته است که تضمین‌های آن‌ها درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آن کشور او را اقناع نکرده است.

وی همچنین نقش شورای امنیت برای حل مسأله برنامه هسته ایران را دارای اهمیت به سزایی دانست و افزود این شورا باید «با واکنش محکم، مصمم، مؤثر و سریع» به ایران نشان دهد که کشورهای جهان هنوز قانع نشده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد تسلیحاتی نیست.

دور دیگری از مذکرات هسته‌ای میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی روز ۲۵ بهمن ماه به پایان رسید.

اگرچه ایران گفته است که برخی از موارد مورد اختلاف ایران و آژانس د جریان این مذاکرات رفع شده است، هیات مذاکره کننده آژانس می‌گوید در این دور از گفت‌و‌گوها نیز توافقی بر سر «رهیافت ساختاری» به منظور پاسخگویی به سوالات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران صورت نگرفته و زمانی نیز برای مذاکرات بعدی تعیین نشده است.

همچنین قرار است اواخر ماه جاری میلادی ۵+۱ بار دیگر برای گفت‌وگو با ایران بر سر برنامه هسته‌ای مناقشه برانگیزش بر سر میز مذاکره بنشینند، امری که در دفعات مشابه در گذشته بی‌نتیجه بوده است. گفت و گو با ایران برای روشن سازی پاسخ سؤال های موجود درباره ابعاد و هدف برنامه هسته ای ایران پیگیری می شود.

در دور جدید مذاکرات ایران و ۵+۱ که قرار است در آلماتی قزاقستان شود، نماینده سازمان ملل و کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا، حضور خواهند داشت. خانم اشتون پیشاپیش اعلام کرده است که از دیدار هشتم اسفند (۲۶ فوریه) آلماتی انتظار چندانی ندارد.
XS
SM
MD
LG