لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

ایران در سواحل دریای عمان پایگاه جدید دریایی احداث می‌کند


فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران از احداث یک پایگاه جدید دریایی نظامی در شهر پَسابندر، واقع در استان سیستان و بلوچستان و در ۳۰ کیلومتری مرز پاکستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حبیب‌الله سیاری، که روز یکشنبه ۲۹ بهمن در همایش «توسعه سواحل مَکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی» سخن می‌گفت اظهار داشت که این پایگاه دریایی در شرقی‌ترین سواحل ایران و در خلیج گواتر در حال احداث است و این پایگاه جزء منطقه دریایی کُنارک محسوب می‌شود.

وی دلیل ایجاد این پایگاه را حضور در منطقه و «دفاع از منافع و منابع آبی کشور» نامیده و گفت که این پایگاه ساخته می‌شود «تا از این به بعد با اشراف بیشتری بتوانیم رفت و آمدها در منطقه را کنترل کنیم.»

حبیب‌الله سیاری گفت که استقرار نیروی دریایی در سواحل مکران به دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام می‌شود و توضیح داد که «استقرار نیروی دریایی ارتش از بندرعباس شروع می‌شود و در شهرهای میناب، سیریک، جاسک، راس میدانی، کنارک و پسابندر ادامه می‌یابد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، حبیب‌الله سیاری روز شنبه در جریان این همایش به ظهور قدرت‌های دریایی جدیدی مانند هند و چین در اقیانوس هند اشاره کرد و ایران را نیز در زمره این «قدرت‌های نوظهور دریایی» در آب‌های اقیانوس هند خواند.

وی حضور دیگر قدرت‌ها در اقیانوس هند را «حضور نامطلوب عناصر استکبار جهانی» خوانده و این‌گونه اظهار نظر کرد که حضور قدرت‌های منطقه‌ای عرصه را بر قدرت‌های دریایی بزرگ در این اقیانوس «تنگ کرده است.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با وجودی که توضیح داد به خاطر توسعه‌نیافتگی و محرومیت‌های منطقه مکران نیروی دریایی ارتش ایران در ایجاد زیرساخت‌های ضروری در این منطقه با چالش مواجه شده‌است اما در سخنان خود ایران را از «بازیگران قدرتمند» در اقیانوس هند خواند.

وی محرومیت امروزی این منطقه را به خاطر «بی‌توجی» به مکران در دوران پیش از انقلاب بهمن ۵۷ دانست.

تقویت حضور نظامی نیروی دریایی ایران در سواحل مکران و اقیانوس هند به دوران پیش از انقلاب بازمی‌گردد و طرح تکمیل مجموعه عظیم نظامی چابهار در سال ۱۳۵۲ عملی شد و ناوهای جنگی ایرانی نیز در همان سال از پایگاه چابهار برای عملیات نظامی به ظُفار در عمان رفتند.

حبیب‌الله سیاری روز یک‌شنبه در همایش یادشده هم‌چنین فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب را از دیگر اهداف تقویت حضور ارتش ایران در سواحل مکران نامید.

آب‌های دریای عمان و خلیج گواتر مسیر میان‌بری برای ترانزیت کالا از آسیای میانه به دیگر نقاط جهان فراهم آورده است و پاکستان با تکمیل زیرساخت‌های بندر بزرگ گوادر در نزدیکی مرز ایران برای در دست گرفتن این مسیر آماده شده‌است.

طرح‌هایی نیز از سوی ایران برای ایجاد خط آهن از آسیای میانه به چابهار و پسابندر به منظور عبور دادن مسیر یادشده از خاک ایران مطرح شده اما تاکنون عملی نشده است.
XS
SM
MD
LG