لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

فرمانده پلیس: در ایران دو میلیون معتاد و ۲۰۰ هزار الکلی داریم


اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران.
اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران.
اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، تعداد معتادان در ایران را «در مجموع دو میلیون تن» و تعداد معتادان به الکل را نیز در ایران «حداکثر ۲۰۰ هزار تن» اعلام کرد.

وی هم‌چنین افزود که در ایران نوع مصرف و سن گرایش تغییر کرده و گرایش به مصرف مواد مخدر سنگین افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اسماعیل احمدی‌مقدم که روز سه‌شنبه یکم اسفند در همایش سراسری رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر سخن می‌گفت اظهار داشت: «آمار معتادان رسمی یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن و تعداد معتادان تفننی حدود ۷۰۰ هزار تن است بنابراین می‌توانیم بگوییم تعداد معتادان در کشور ما در مجموع دو میلیون تن است که این رقم در دیگر کشورها بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن است.»

احمدی‌مقدم در ادامه با اظهار اینکه «بر اساس آمارهای سازمان بین‌المللی رقم اعتیاد به الکل در دنیا ۲۵۰ میلیون تن است» گفت: «اما این رقم در کشور ما حداکثر ۲۰۰ هزار تن را شامل می‌شود.»

رئیس پلیس ایران از گسترده شدن فعالیت تولید مواد مخدر در نقاط مختلف ایران خبر داد و گفت: «در کشور ما تولید موادمخدر صنعتی در آشپزخانه‌های تهران یا اسلامشهر انجام می‌شد. اکنون شاهد آن هستیم که مثلا در استان آذربایجان‌غربی نیز این مواد تولید می‌شود.»

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنانش از متناسب نبودن تعداد مراکز درمانی با تعداد معتادان در ایران انتقاد کرده و «عدم نگهداری خرده‌فروشان در زندان‌ها و معتادان در مراکز درمانی» را از نگرانی‌های مردم عنوان کرد.

روزنامه جام جم روز ۷ دی‌ماه ضمن انتشار «تازه‌ترین آمارها از وضعیت اعتیاد در ایران» نوشت که ماده پرخطر «شیشه که ۶ ‌سال پیش جزء مواد مخدر پرمصرف نبود حالا به جایگاه دوم مواد مخدر مصرفی در ایران رسیده است».

بر اساس نتایج طرح ملی شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر «هم‌اکنون میانگین سن آغاز مصرف در جمعیت نمونه ۲۱ سال است، اما این رقم حدود شش سال پیش ۲۴ـ۲۳ سال بود که از «کاهش دو سه ساله میانگین سنی اعتیاد» و حرکت آن به سوی «نوجوانی» حکایت دارد.

خبرگزاری ایسنا سوم دی‌ماه نوشت که بررسی آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل در ایران، در هفت‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش، «بیش از دو برابر» شده و به «۱۰۲ تن» رسیده است.

به دلیل ممنوعیت فروش و مصرف مشروبات الکلی در ایران، مصرف‌کنندگان به تهیه غیرقانونی و یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز و خانگی و حتی مصرف الکل طبی روی آورده‌اند که در مورد سلامت این محصولات اطمینانی وجود ندارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت ایران اردیبهشت‌ماه از رواج مصرف الکل در تهران و فروش نوشیدنی‌های الکلی «در برخی از فروشگاه‌ها» ابراز نگرانی کرد و گفت: «آمار سوء مصرف الکل در برخی مناطق کشور بالاست.»
XS
SM
MD
LG