لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

مخالفت علی مطهری با محدود کردن خبرنگاران در مجلس


مهدی کوچک زاده از مخالفان حضور عکاسان در مجلس
مهدی کوچک زاده از مخالفان حضور عکاسان در مجلس
علی مطهری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی، با طرح محدودکردن فعالیت عکاسان خبری در جلسات مجلس مخالفت کرده و آن را با هدف قانون اساسی مغایر دانست.

این اظهارات در پی طرح کمیسیون آیین‌نامه برای محدود کردن حضور عکاسان در مجلس بیان شده است.

علی مطهری گفته است محدود کردن عکاسان خبری در صحن علنی مجلس با هدف قانون اساسی مغایر است. او پیش‌بینی کرده است که این طرح رأی نمی‌آورد.

آقای مطهری در این باره به خبرگزاری «خانه ملت»، ارگان خبری مجلس، گفته است: «مقایسه مجلس با سایر قوا درست نیست. چرا که مجلس نمونه کوچکی از جامعه ایرانی... است.»

به گفته این نماینده مجلس، «وقتی مجلس جلسه علنی برگزار می‌کند، باید مطالب مطرح شده و اتفاقاتی که می‌افتد در محضر ملت باشد و مردم از جزئیات آن با خبر شوند.»

آقای مطهری معتقد است محدود کردن عکاسان پارلمانی موجب خواهد شد که «برخی اتفاقات مهم از دسترس مردم خارج شود». او یادآوری کرده است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، باید مذاکرات صحن علنی مجلس از رادیو به صورت زنده پخش شود «و این نشان می‌دهد که قانونگذار تاکید داشته است که اتفاقات درون مجلس به اطلاع مردم برسد.»

پیش از این رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از تصویب طرحی برای محدود کردن کار عکاسان خبری در صحن پارلمان خبر داده بود.

عزت‌الله یوسفیان ملا در این باره به خبرگزاری مهر گفته است: «در طرح اولیه مقرر شده بود که عکاسان خبری ۱۵ دقیقه اول شروع جلسه علنی مجلس در صحن حضور داشته باشند و کار خبری خود را انجام دهند اما در بررسی این طرح کمیسیون این زمان را به یک ساعت افزایش داد.»

به گفته این رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس، علت چنین پیشنهادی آن بوده است که «جمعی از نمایندگان نسبت به انتشار عکس‌هایشان در حالت‌های مختلف شکایت داشتند و معتقد بودند که کجای دنیا رسم است که نماینده به سرش دست بکشد و عکسش منتشر شود؟»

آقای یوسفیان ملا تاکید کرده است که برای خبرنگاران و همچنین برای حضور تصویربرداران صدا و سیما محدودیتی تعریف نمی‌شود و این پیشنهاد صرفا کار عکاسان خبری به یک ساعت محدود می‌کند.

مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران که در برخورد با روزنامه‌نگاران سابقه دارد، سال گذشته همراه با چند نماینده دیگر که از انتشار عکس‌هایشان در وبسایت‌ها و خبرگزاری‌ها ناراضی بودند، این طرح را برای محدودیت کار خبرنگاران تهیه کردند و خواستار فوریت در تصویب آن شدند ولی مجلس به فوریت آن رای نداد و به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

به گفته رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس، این طرح به تصویب این کمیسیون رسیده است و احتمالا هفته آینده در دستور کار صحن مجلس قرار می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG