لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

نیجریه سه نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرد


پلیس مخفی نیجریه می‌گوید که یک روحانی شیعه و دو همدست وی را به اتهام «جاسوسی» برای ایران بازداشت کرده‌ است. به گفته پلیس، جمع‌آوری اطلاعات در مورد سازمان‌های آمریکایی و اسرائیلی و ترور دو رهبر پیشین نیجریه در دستور کار این افراد بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مریلین، اوگار، سخنگوی پلیس مخفی نیجریه، روز دوم اسفندماه اعلام کرد که ماه دسامبر گذشته «عبداللهی مصطفی بِرِنده» ۵۰ ساله را که، به گفته پلیس، رهبر فرقه‌ای از شیعیان در شهر مرکزی «ایلورین» است «به دلیل نقش فعالش در جاسوسی و فعالیت‌های تروریستی» دستگیر کرده است.

خانم اوگار افزود که آقای برنده برای فعالیت‌های جاسوسی در ایران آموزش دیده و پشتیبانان وی در ایران از او خواسته بودند تا به منظور «صورت دادن حملات»، مکان‌های عمومی و هتل‌های شناخته شده‌ای را که «محل رفت و آمد آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها» است، شناسایی کرده و در موردشان اطلاعات جمع‌آوری کند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده که آقای برنده نخستین بار در سال ۲۰۰۶ به ایران سفر کرده و به تحصیل در یک دانشگاه اسلامی پرداخته است. رویترز می‌افزاید که به گفته پلیس نیجریه، آقای برنده سال ۲۰۱۱ بار دیگر برای آموزش در حوزه تسلیحات و مواد منفجره به ایران رفته است.

آقای برنده اگرچه اتهام جاسوسی و فعالیت‌های مرتبط با اقدامات تروریستی را رد کرده، ولی پذیرفته است که در مورد برخی افراد و سازمان‌ها، اطلاعات جمع‌آوری کرده است.

به گفته پلیس نیجریه، آقای برنده از جمله به گرد‌آوری اطلاعات در مورد سازمان کمک‌رسانی آمریکایی «یو اِس اِید» (آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی) و مرکز فرهنگی یهودیان «چاباد» در شهر لاگوس پرداخته است.

جمهوری اسلامی ایران هنوز به این اظهارات واکنشی نشان نداده است.

پلیس مخفی نیجریه روز چهارشنبه اعلام کرد که آقای برنده متهم به تأسیس یک «هسته تروریستی» در جنوب غرب آفریقا با تأکید ویژه روی شهر لاگوس است و دو فرد بازداشت شده دیگر نیز در ارتباط با این هسته تروریستی بازداشت شده‌اند.

طبق اظهارات سخنگوی پلیس مخفی نیجریه، ترور ابراهیم بابانگیدا، دیکتاتور پیشین نیجریه و ابراهیم داسوکی از رهبران سابق مسلمانان در شمال نیجریه، در دستور کار این افراد بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای برنده برای گردآوری اطلاعات برای ایران «۳۰ هزار دلار» دریافت کرده است.

این نخستین بار نیست که نیجریه انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه می‌رود.

آبان ماه سال ۱۳۸۹ به دنبال کشف و ضبط یک محموله سلاح در بندر لاگوس، مقام‌های نیجریه ایران را متهم به ارسال این محموله کرده و عظیم آقاجانی، از اعضای نیروی قدس سپاه را در ارتباط با این تسلیحات بازداشت کردند.

آن زمان ایران با اعزام منوچهر متکی، وزیر وقت خارجه به لاگوس این موضوع را نوعی سوء تفاهم دانست و اعلام کرد که این محموله تسلیحاتی ساخت ایران بوده و برای یک کشور آفریقای غربی ارسال شده است.

به گزارش رویترز سال ۲۰۰۴ میلادی نیز منابع اسرائیلی از دستگیری یک دیپلمات ایرانی در نیجریه به اتهام جاسوسی سفارت اسرائیل در ابوجا، پایتخت نیجریه خبر دادند. آن زمان ایران خبر این دستگیری را تکذیب کرد.
XS
SM
MD
LG