لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

عارف: با فضای کنونی نمی‌توان به حضور مردم در انتخابات خوش‌بین بود


احتمال نامزدی محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران وجود دارد.
احتمال نامزدی محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران وجود دارد.
محمدرضا عارف از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن «امنیتی و اطلاعاتی» خواندن جامعه امروز ایران به انتقاد از سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد در عرصه‌های اقتصاد و بین‌الملل پرداخت.

بر اساس گزارش روز خبرگزاری مهر که روز چهارشنبه، دو اسفند منتشر شد، آقای عارف گفت: «امنیتی و اطلاعاتی شدن فضای کشور متاسفانه تا حدودی واقعیت جامعه امروز است.»

محمدرضا عارف که این روزها بحث کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری سال اینده ایران شدت گرفته است، ادامه داد که در صورت استمرار این فضای امنیتی و اطلاعاتی نمی‌تواند به حضور مردم در انتخابات خوشبین باشد.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و در شرایطی برگزار می‌شود که بسیاری از فعالان سیاسی، دانشجویی، مطبوعاتی و حقوق بشر در زندان هستند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز که به نتیجه آن انتخابات اعتراض کردند در حبس خانگی به‌سرمی‌برند.

در این شرایط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات سال با ابهامات بسیاری همراه است، به‌طوری که محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران اذعان داشته است که شرایط برای فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان مهیا نیست و چشم‌انداز روشنی هم نمی‌بیند.

بر اساس این گزارش، محمدرضا عارف که از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب محسوب می‌شود، در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «فضای کشور هنوز فضای شادابی برای انتخابات نیست. البته ممکن است اتفاقاتی در انتخابات بیافتد ولی راهکارش را راهکار انتخابات سال ۸۸ نمی‎دانم. هم دستگاه‌های مسئول و هم سیاسیون می‌توانستند بهتر عمل کنند. برخوردهای تند و چالشی و ساختارشکن به هیچ وجه به صلاح کشور نیست.»

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشت که تا ماه‌ها در تهران و چند شهر بزرگ ایران ادامه یافت. معترضان خواهان ابطال انتخابات بودند که به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید، اما در نهایت حکومت ایران آنها را سرکوب کرد.

آقای عارف که در جمع دانشجویان سخنرانی می‌کرد افزود: « درحال حاضر دانشجو جرئت بیان یک کلمه حرف را ندارد، چون فردا کمیته انضباطی با او برخورد خشن می‌کند. جلوی این فضا باید گرفته شود. ادامه این فضا قطعا به نفع نظام نیست.»

او همچنین با انتقاد از سیاست‌های دولت کنونی ایران در عرصه بین‌الملل گفت: «متأسفانه در تعامل با دنیا با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. حتی کشورهای دوست که با ما در یک جبهه بودند در قطعنامه‌هایی مانند حقوق بشر یا غایب هستند یا رأی ممتنع می‌دهند.»

عارف که در دولت دوم محمد خاتمی سمت معاون اولی او را برعهده داشت، مهم‌ترین برنامه رئیس جمهور بعدی ایران در عرصه بین‌الملل را «رساندن پیام صلح به دنیا» خواند و گفت: «رئیس جمهور باید کسی باشد که بتواند در چارچوب سیاست‌های کلی کشور تعامل مثبت و سازنده‌ای با دنیا داشته باشد و کشورهای مختلف با انتخاب شدن او پیام صلح و دوستی و تفاهم احساس کنند، اتفاقی که به نوعی در سال ۷۶ رخ داد. در سال ۷۶ برخی از سفیران کشورهای اروپایی از کشور رفته بودند، ولی با آمدن آقای خاتمی، بخشی از مسائل حل شد و آنان به تدریج به محل ماموریت خود بازگشتند.»

این چهره سیاسی در ادامه سخنان خود به وضعیت اقتصادی ایران پرداخت و نابه‌سامانی‌ها در این زمینه را حاصل «بی‌تدبیری‌ها و ساختارشکنی‌ها» دانست.

او گفت: «سازمان مدیریت کجاست؟ شورای اقتصاد کجاست؟ نقش شورای پول و اعتبار چیست؟ بانک مرکزی بدون اجازه بانک‌ها و بدون مجوز قانونی از حساب آنها پول برداشت می‌کند. نقدینگی از ۶۵ هزار میلیارد تومان درسال ۸۳- ۸۴ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. نتیجه‌اش تورم لجام گسیخته است.»

آقای عارف در نهایت اظهار امیدواری کرد که جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به اجماع برسد و گفت که او به «دولت تفاهم ملی» اعتقاد دارد.

اگرچه کمتر از چهار ماه به برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران مانده، اما هنوز نامزدهای آن مشخص نیست و در این زمینه همچنان گمانه‌زنی می‌شود.

از میان محافظه‌کاران نام کسانی مانند علی‌اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی، اسفندیار رحیم‌مشایی، مصطفی پورمحمدی، محسن رضایی، منوچهر متکی، محمدرضا باهنر و یحیی آل اسحاق مطرح است.

برخی چهره‌ها و گروه‌های سیاسی هم از علی اکبر هاشمی رفسنجانی که از منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شود برای حضور در این انتخابات دعوت کرده‌اند که پاسخ او تاکنون منفی بوده است.

همچنین اسم محمد خاتمی به میان آمده است که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هدف اتهامات بی‌شماری توسط نهادهای حکومت ایران قرار گرفته است.

محمدرضا عارف، حسن روحانی و محمد شریعتمداری نیز چهره‌های دیگری هستند که بحث نامزدی آنها در انتخابات پیش روی می‌رود.
XS
SM
MD
LG