لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

دادگاه قاضی‌های تعلیق‌شده پرونده کهریزک به صورت غیرعلنی برگزار شد


رسانه‌های داخلی نوشته‌اند که به اتهامات سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، اتهام «معاونت در قتل» افزوده شده است.
رسانه‌های داخلی نوشته‌اند که به اتهامات سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، اتهام «معاونت در قتل» افزوده شده است.
در حالی که مقامات قضایی ایران از امکان علنی بودن دادگاه سعید مرتضوی و دو متهم دیگر پرونده کهریزک خبر داده بودند، این دادگاه صبح سه‌شنبه، هشت اسفند پشت درهای بسته و به‌صورت غیرعلنی برگزار شد.

خبرگزاری فارس مدت این دادگاه را ۲۰۰ دقیقه عنوان کرده که این زمان تنها به طرح شکایت شاکیان و قرائت کیفرخواست دادستان تهران گذشته است.

به گفته رضا نجفی، نماینده دادستان در پرونده قضات کهریزک، متهمان در این جلسه فرصت دفاع از خود نیافتند و از این رو جلسه دیگری برای دادگاه تعیین می‌شود.

آقای نجفی گفت که «زمان مجدد برای رسیدگی به پرونده قضات کهریزک به زودی اعلام می‌شود».

سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی و علی اکبر حیدری‌فرد، سه مقام قضایی سابق ایران هستند که به دلیل آن‌چه تخلفاتشان در پرونده کهریزک خوانده شده، از سمت‌های خود در قوه قضاییه تعلیق شده‌اند و اکنون محاکمه می‌شوند.

در کیفرخواستی که دادستانی تهران روز یکشنبه، شش اسفند منتشر کرد، اتهام این قضات تعلیق شده «مشارکت در بازداشت غیرقانونی» و «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع» عنوان شده است.

این در حالی است که خبرگزاری مهر پیش از این نوشته بود دست‌کم به اتهامات سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، اتهام «معاونت در قتل» نیز افزوده شده است.

همچنین خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ساعاتی پس از برگزاری جلسه امروز دادگاه به نقل از عبدالحسین روح‌الامینی، پدر محسن روح‌الامینی از کشته‌شدگان ماجرای کهریزک نوشت که در دادگاه «اتهام معاونت در قتل به یکی از متهمان پرونده تفهیم شده است».

اتهام «معاونت در قتل» به کشته شدن محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی در بازداشتگاه کهریزک بازمی‌گردد.

این سه نفر در جریان رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ ایران بازداشت و به بازداشتگاه کهریزک، در حاشیه تهران منتقل شدند، جایی که مقامات ایران آن را «فاقد استانداردهای لازم» توصیف کرده‌اند و در نهایت نیز با انتشار اخباری که از «شکنجه» و کشته شدن برخی از بازداشت‌شدگان حکایت داشت، تعطیل شد.

مقامات ایران قتل این سه نفر در بازداشتگاه کهریزک را تایید کرده‌اند و اکنون نیز شاکیان اصلی پرونده خانواده‌های روح‌المینی، جوادی‌فر و کامرانی هستند که خواهان «محاکمه آمران و عاملان اصلی» این واقعه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عبدالحسین روح‌الامینی در پایان جلسه امروز دادگاه گفت: «ما در دادگاه حرف‌هایمان را زدیم، گریه کردیم و بعضی از دوستان هم متقابلا صحبت‌هایشان را گفتند و از بازگویی اتفاقات بازداشتگاه کهریزک متاثر بودند. »

او افزود: «این پرونده سه هزار و ۵۰۰ صفحه در ۱۷ جلد است. من به عنوان شاکی خصوصی در این دادگاه حضور داشتم ولی جای مدعی‌العموم برای احقاق حقوق عمومی در دادگاه خالی بود.»

آقای روح‌الامینی در نهایت با اشاره به غیرعلنی بودن دادگاه اظهار داشت: «ای کاش دادگاه علنی برگزار می‌شد. البته ما این موضوع را متذکر شدیم... ان‌شاءالله روند دادگاه از سوی دستگاه قضایی اطلاع‌رسانی خواهد شد چرا که فیلم‌برداری شد.»

پیش از این رئیس دادگاه کیفری استان تهران اعلام کرده بود که دادگاه امروز به صورت علنی برگزار می‌شود، «مگر آن‌که قضات دادگاه تشخیص دیگری داشته باشند»، اما تنها لحظاتی قبل از برگزاری دادگاه بود که نماینده روابط عمومی دادگستری استان تهران به خبرنگاران حاضر در محل دادگاه گفت که «هیات قضایی تصمیم بر غیرعلنی بودن دادگاه گرفته است».

ریاست دادگاه قاضی‌های تعلیق‌شده در رابطه به پرونده کهریزک بر عهده قاضی سیامک مدیرخراسانی است.
XS
SM
MD
LG