لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

مایکل مان: ایران پیشنهاد بازنگری‌شده ما را بررسی می‌کند


سعید جلیلی و کاترین استون، مذاکره‌کنندگان ارشد در آلماتی.
سعید جلیلی و کاترین استون، مذاکره‌کنندگان ارشد در آلماتی.
دور اول مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان عصر روز سه‌شنبه هشتم اسفند پایان یافته و قرار است طی روز چهارشنبه ادامه یابد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون ‌مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه در مصاحبه با رادیو فردا با ذکر این موضوع گفت در این جلسه که دو ساعت و نیم به طول انجامید «پیشنهادی بازنگری‌شده» از سوی ۱+۵ به ایران ارائه شده‌است و ایران قرار است به بررسی این پیشنهاد بپردازد.

وی در ادامه جو حاکم بر این مذاکرات را «نسبتاً رسمی و مطلوب» توصیف کرد و افزود که «فکر می‌کنم ایرانی‌ها پیشنهاد ما را جدی گرفتند.»

آقای مان در ادامه گفت: «برای ما مهم‌ترین موضوع این است که آنها ما را جدی بگیرند، انعطاف نشان دهند و بخواهند گفت‌وگو کنند تا بتوانیم پیشرفت به جلو داشته‌باشیم.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، کاترین اشتون که ریاست هیئت مذاکره‌کننده ۱+۵ با ایران را دارد نیز روز سه‌شنبه گفت که «ما با پیشنهادی بازنگری‌شده آمده‌ایم، و آمده‌ایم تا تعاملی معنادار با ایران داشته باشیم.»

به گزارش همین خبرگزاری، مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون، نیز درباره این پیشنهاد گفت که این پیشنهاد «هم نگرانی‌های بین‌المللی درخصوص ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، و هم ایده‌های ایران» را دربر می‌گیرد.

گزارش‌هایی نیز حاکی است که ایران نیز به نوبه خود قرار است پیشنهادهایی تازه به گروه ۱+۵ ارائه کند.

در مورد جزئیات پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی دو طرف هنوز گزارشی در دست نیست.

هدف پیشنهاد ایران: «سنجیدن نیت غربی‌ها»

به نوشته خبرگزاری فارس، یک منبع نزدیک به هیئت ایرانی روز سه‌شنبه در مورد پیشنهاد ایران گفت: «پیشنهاد ما طیفی از گزینه‌ها را شامل می‌شود. بسته به این که چه پیشنهادی از جانب طرف مقابل دریافت کنیم، نسخه‌های متفاوتی از پیشنهاد جدید قابل عرضه است، اما در هر حال، ایران پیشنهاد جدیدی خواهد داشت».

این منبع اضافه کرد: «هدف ما در این پیشنهاد این است که ببینیم واقعا غربی‌ها نگران ماهیت برنامه هسته‌ای ایران هستند یا این که این موضوع را ابزار باج‌خواهی قرار داده‌اند».

در همین راستا یک منبع دیگر نزدیک به هیئت ایرانی نیز در همین روز به خبرگزاری آلمان گفت که تهران نیز پیشنهادهای جدیدی همراه آورده «که یک به یک و پس از بررسی پیشنهادهای طرف مقابل ارائه می‌شود.»

در همین حال مهدی محمدی، یکی از اعضای هیئت ایرانی مذاکره‌کننده، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که تهران آماده است تا به منظور خروج از بن‌بست از طرف خود پیشنهادی ارائه دهد، اما در برابر برخی از تقاضاهای اصلی غرب مقاومت خواهد کرد.

یکی از اعضای هیئت ایرانی نیز به خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت که پیشنهادی که ایران همراه خود آورده برپایه قطعنامه‌های مربوط به دور مذاکراتی که در مسکو برگزار شد تنظیم شده‌ است.

برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای با ایران تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد و یک دور در مسکو برگزار شده است؛ مذاکرات مسکو ۱۸ تا ۱۹ ژوئن ۲۰۱۲ برگزار شده‌بود.

روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز گزارش داد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در برلین اظهار امیدواری کرده است که ایران در جریان مذاکرات آلماتی «تصمیم به دنبال کردن مسیر دیپلماتیک بگیرد.»

این ابراز امیدواری در حالی است که در همین روز علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، درخصوص پیشنهاد اصلی که قدرت‌های غربی قرار است در این مذاکرات مطرح کنند گفت که «موضع ثابت ایران این است که بر حق و حقوق قانونی خود پافشاری کند».

بنا بر گزارش‌ها، پیشنهاد اصلی قدرت‌های غربی مربوط به کاستن از فشار تحریم‌های بانکی و تحریم‌های فلزات گرانبها در ازای تعهد ایران به توقف غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم در فردو می‌شود.
XS
SM
MD
LG