لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

رجوی: تنها راه، انتقال مجاهدین خلق از عراق به ایالات متحده است


مریم رجوی
مریم رجوی
مریم رجوی، از مسئولان ارشد سازمان مجاهدین خلق ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۰ اسفندماه، از سازمان ملل خواست امنیت اعضای این سازمان در عراق را تضمین کند. به گفته خانم رجوی، اکنون «تنها راه» این است که این اعضا همگی از عراق به ایالات متحده انتقال داده شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مریم رجوی روز گذشته در جلسه‌ای که فعالان مدافع حقوق بشر در مقر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس ترتیب داده بودند، از سازمان ملل انتقاد کرد که از انجام وظیفه خود در قبال اعضای گروه او ناتوان بوده است.

خانم رجوی در این جلسه گفت: «اگر سازمان ملل وظایف خود را انجام داده بود، این [اتفاق] رخ نمی‌داد.»

اشاره مسئول ارشد سازمان مجاهدین خلق ایران به حمله اخیر به اردوگاه حریه یا آزادی در نزدیکی شهر بغداد است که اعضای این سازمان در عراق در آن اسکان داده شده‌اند.

اردوگاه حریه یا لیبرتی در نزدیکی بغداد بامداد روز شنبه، ۲۱ بهمن‌ماه گذشته، مورد اصابت ده‌ها خمپاره و راکت قرار گرفت که بر اثر آن، دست‌کم پنج نفر از اعضای این سازمان کشته شدند.

بعدا سازمان مجاهدین خلق در بیانیه‌ای اعلام کرد که شش نفر از اعضای این سازمان در این حادثه جان باخته و تعداد مجروحان حادثه نیز ۵۰ نفر بوده است. این سازمان همچنین این اتهام را مطرح کرده است که تصمیم حمله به اردوگاه مجاهدین در عراق توسط شورای عالی امنیت ملی ایران و به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اواخر ماه ژانویه گرفته شده و با همدستی دولت عراق به اجرا درآمده است.

مریم رجوی روز پنج‌شنبه گذشته با اشاره به «تهدیدی» که در عراق در کمین اعضای سازمان مجاهدین خلق است گفت که اکنون «تنها راه» آن است که تمام ساکنان اردوگاه حریه در عراق به ایالات متحده انتقال داده شوند.

به گفته خانم رجوی، در غیر این صورت، اعضای این سازمان «باید به اردوگاه اشرف بازگردانده شوند تا زمانی که بتوانند به کشور ثالث انتقال یابند». این پیشنهادی است که بلافاصله بعد از حمله بهمن‌ماه به اردوگاه حریه هم مطرح شده بود.

بخش عمده‌ای از اعضای سازمان مجاهدین خلق حدود سه دهه در پایگاهی نظامی به نام اردوگاه اشرف زندگی می‌کردند تا این که در پی ضرب‌الاجل مقامات عراق و توافق با ایالات متحده در سال جاری به پایگاه حریه در حوالی بغداد منتقل شدند. این اردوگاه قبلاً محل استقرار نظامیان آمریکایی بود.

سازمان مجاهدین خلق سال‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار داشت، اما وزارت امور خارجه این کشور در سپتامبر سال ۲۰۱۲ به دلیل آن ‌چه تغییر مشی سازمان مجاهدین خلق خواند، آن را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد.

پیشتر نیز در سال ۲۰۰۸ بریتانیا و سال پس از آن، اتحادیه اروپا این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرده بودند.
XS
SM
MD
LG