لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

صادق خرازی: ورود روسیه و چین به مذاکرات اتمی به نفع ایران نبود


صادق خرازی - عکس از خبر آنلاین
صادق خرازی - عکس از خبر آنلاین
صادق خرازی، سفیر ایران در فرانسه در دولت محمد خاتمی، از نقش روسیه و چین مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرده و درباره رابطه با آمریکا نیز گفته است توپ فعلا در زمین آمریکایی‌هاست و آنها باید برای برقراری رابطه تصمیم بگیرند.

صادق خرازی در گفت‌وگویی با برگزاری ایسنا که روز جمعه ۱۱ اسفند منتشر شده، یادآوری کرده است که از ابتدا با اضافه‌شدن روسیه و چین به گروه طرف مذاکره ایران که در حال حاضر ۱+۵ را شکل می‌دهند، مخالف بوده است.

به گفته این چهره اصلاح‌طلب که برادرزاده کمال خرازی، وزیر خارجه دولت محمد خاتمی، است، «ورود کشورهای به‌ظاهر دوست مثل چین و روسیه نه تنها به نفع ما نخواهد بود بلکه ایران وسیله چانه‌زنی روسیه و چین با غرب می‌شود و از موقعیت ایران نمدی برای خود می‌بافند و در نتیجه باعث کاهش قدرت بازدارندگی ایران خواهند شد.»

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: «زمانی با آمریکایی‌ها بحث داشتیم که آنها وظیفه دارند دارایی‌های ما را آزاد کنند، بهره آنها را مشخص کنند و از ماجرای کودتا علیه دولت قانونی مرحوم دکتر مصدق عذرخواهی کنند و از رفتارهای استعماری خود تبری بجویند و پول‌های ایران را آزاد کنند. امروز به جایی رسیده است که آقایان در قبال مثلا حمله نکردن بحث مذاکره را مطرح می‌کنند. اینها افول بسیاری است.»

او همچنین پیشنهاد آنکارا برای اضافه‌شدن ترکیه و عربستان به گروه ۱+۵ را رد کرده و گفته است «ظرفیت و اندازه» این دو کشور در این حد نیست.

این دیپلمات سابق ایرانی که مشاور ارشد رئیس‌جمهور سابق ایران محمد خاتمی نیز بوده، درباره مذاکرات قزاقستان گفته است که ایران «نباید به دنبال موقعیت بر‌تر» باشد. به گفته او «احراز موقعیت بر‌تر ما را در گرفتاری و مخصمه پاسخگویی می‌اندازد. ما باید به دنبال بازی برد-برد باشیم».

سفیر پیشین ایران در فرانسه همچنین به غرب توصیه کرده است: «اگر آژانس و ۱+۵ که طرف گفت‌وگو با ایران هستند علاقه‌ای به حل و فصل منازعه و مناسباتشان با ایران دارند، تنها راهی که باقی می‌ماند این است که روند این پرونده از حالت امنیتی خارج و تبدیل به پرونده حقوقی - سیاسی بین‌المللی شود.»

آقای خرازی بر نقش رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، در تعیین سیاست خارجی ایران تاکید کرده و گفته است که او «حرف آخر را می‌زند».

این سفیر سابق ایران در فرانسه از رسانه‌های ایران خواسته است «تفسیر واقع‌بینانه و منطقی» از سخنان آقای خامنه‌ای درباره رابطه با آمریکا ارائه کنند.

به گفته او، آیت‌الله خامنه‌ای «چارچوب‌ها را درباره رابطه مذاکره با آمریکا» مشخص کرده است و «در حال حاضر توپ در زمین آمریکایی‌هاست و آنها باید تصمیم بگیرند که چگونه می‌توانند مناسبات خود را با ایران مجددا تنظیم کنند. این آمریکایی‌ها بودند که رابطه را قطع کردند و خودشان نیز باید برای برقراری دوباره ارتباط اقدام کنند.»

موضوع مذاکره با آمریکا

با بالاگرفتن چالش بر سر برنامه هسته‌ای ایران و همچنین پیشنهاد اخیر معاون اول رئیس جمهور آمریکا جو بایدن برای مذاکره تهران و واشنگتن، موضوع رابطه ایران و آمریکا باز هم به میان مباحثات سیاسی آمده است.

در حالی که رييس جمهوری و وزير امور خارجه ايران از پيشنهاد مذاکره معاون رئيس جمهوری آمريکا استقبال کردند، آيت‌الله علی خامنه‌ای روز ۱۹ بهمن، گفت‌وگو ميان ايران و آمريکا را به شدت رد کرد و گفت که «عده‌ای از روی ساده‌لوحی يا غرض از پيشنهاد مذاکره آمريکا خوشحال می‌شوند.»

رهبر جمهوری اسلامی که در جمع گروهی از فرماندهان و نیروهای نظامی ارتش ایران سخن می‌گفت، تاکید کرد که «مذاکره مشکلی را حل نمی کند».

ایران و آمریکا در سه دهه گذشته رابطه دیپلماتیک با یکدیگر نداشته‌اند. رهبر جمهوری اسلامی بارها با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا مخالفت کرده و گفته است که هر زمان خود صلاح بداند اجازه این مذاکرات را خواهد داد.

پیش از این در ۲۶ دی ماه هفت نماینده دوره‌های گذشته مجلس ایران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور آمریکا، رهبر جمهوری اسلامی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشنهادهایی درباره حل پرونده هسته‌ای ایران مطرح کردند و از جمله خواستار مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شده‌اند.

این هفت نفر که اکنون در خارج از کشور به سر می‌برند، نوشتند: «در این مقطع گفت‌وگوهای دوجانبه و شفاف بین دولت‌های ایران و آمریکا در خصوص مساله هسته‌ای ایران را مفید و موثر دانسته و از آن دفاع می‌کنیم».

دو هفته پیش از این نامه، در ۱۴ دی ماه شش فعال سیاسی ملی‌-مذهبی در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی نوشتند که شرایط برای مذاکره احتمالی با آمریکا «به نفع ایران نیست» و ایران باید پس از برگزاری «یک انتخابات آزاد» به پای میز مذاکره برود.

این شش چهره عمده جریان سیاسی ملی‌مذهبی ایران در نامه مفصل خود به آیت‌الله علی خامنه‌ای نوشتند: «به غرب باج ندهید ولی حق مردم ایران را پرداخت کنید».

مصطفی تاجزاده، عضو ارشد دو تشکل اصلاح‌طلب حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در یادداشتی که از زندان اوین فرستاده و روز هشتم اسفند منتشر شده، نوشت که رهبر جمهوری اسلامی، «باید اجازه دهد این امکان برای صاحبان دیدگاه‌های متفاوت فراهم شود که بتوانند نظریات خود را در رسانه‌ها و حداقل در مطبوعات داخلی ارائه کنند تا جناح حاکم با استفاده از همه دیدگاه‌ها و با معقول‌ترین شکل ممکن با مسئله مواجه شود.»
XS
SM
MD
LG