لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

ابراز نگرانی سازمان ملل از وضع امنیت مجاهدین خلق در عراق


تصاویر منتسب به برخی از اعضای سازمان مجاهدین خلق که در جریان حمله به کمپ لیبرتی کشته شدند- برلین٬ آلمان
تصاویر منتسب به برخی از اعضای سازمان مجاهدین خلق که در جریان حمله به کمپ لیبرتی کشته شدند- برلین٬ آلمان
یک روز پس از آن که مریم رجوی٬ از مسئولان ارشد سازمان مجاهدین خلق ایران، اعلام کرد که اعضای این سازمان در عراق در معرض «تهدید» هستند٬ سازمان ملل نیز نسبت به امنیت این افراد «عمیقا» ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روز جمعه٬ ۱۱ اسفند٬ در بیانیه‌ای با اعلام این‌ که در چند ماه اخیر اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق در معرض «تهدیدهای بیشتری» قرار گرفته‌اند٬ تأکید کرد که طبق قانون این افراد باید تحت حمایت بین‌المللی قرار بگیرند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از تمامی کشورها خواست «خارج از عراق» به دنبال راه حلی «بشردوستانه» برای اعضای سازمان مجاهدین خلق باشند و در این زمینه دست به تلاش مضاعف بزنند.

سازمان ملل همچنین از بغداد خواست تا در این مدت برای ضمانت امنیت این افراد٬ هر آن چه ممکن است انجام دهد.

این بیانیه یک روز پس از آن صادر شد که مریم رجوی با اشاره به حادثه حمله به کمپ حریه در عراق٬ محل اسکان اعضای این سازمان٬ از سازمان ملل انتقاد کرد که از انجام وظیفه خود در قبال اعضای گروه او ناتوان بوده است.

اردوگاه لیبرتی یا حریه در نزدیکی بغداد ۲۱ بهمن‌ماه مورد اصابت ده‌ها خمپاره و راکت قرار گرفت که بر اثر آن دست‌کم پنج تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق کشته شدند.

مریم رجوی که در جلسه‌ای که فعالان مدافع حقوق بشر در مقر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس ترتیب داده بودند سخنرانی می‌کرد٬ با اشاره به «تهدیدی» که در عراق در کمین اعضای سازمان مجاهدین است٬ گفت که اکنون «تنها راه» آن است که تمام ساکنان اردوگاه حریه به ایالات متحده انتقال داده شوند.

وی افزود که در غیر این صورت این افراد باید تا زمان انتقال به کشور ثالث٬ به اردوگاه اشرف بازگردانده شوند.

بخش عمده‌ای از اعضای سازمان مجاهدین خلق حدود سه دهه در پایگاهی نظامی به نام اردوگاه اشرف زندگی می‌کردند تا این که در پی ضرب‌الاجل مقامات عراق و توافق با ایالات متحده در سال جاری به پایگاه حریه در حوالی بغداد منتقل شدند.

سازمان مجاهدین خلق سال‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار داشت، اما این کشور در سال ۲۰۱۲ نام این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد که به دنبال آن کانادا نیز دست به اقدامی مشابه زد.

پیشتر نیز در سال ۲۰۰۸ بریتانیا و سال پس از آن، اتحادیه اروپا این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرده بودند.
XS
SM
MD
LG