لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

بروجردی: «ترس و نگرانی از شرایط زندان» دلیل مرگ ستار بهشتی است


ستار بهشتی ۹ آبان‌ماه توسط پلیس سایبری ایران٬ فتا٬ بازداشت شد و ۱۳ آبان‌ماه در تحت نظرگاه پلیس درگذشت.
ستار بهشتی ۹ آبان‌ماه توسط پلیس سایبری ایران٬ فتا٬ بازداشت شد و ۱۳ آبان‌ماه در تحت نظرگاه پلیس درگذشت.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید ستار بهشتی شاید به دلیل «ترس و نگرانی از شرایط زندان» فوت کرده باشد. کمیسیون امنیت ملی که مسئولیت تهیه گزارش در مورد پرونده ستار بهشتی را بر عهده داشت٬ پیشتر دلیل مرگ ستار بهشتی را «شوک» عنوان کرده بود.

علاءالدین بروجردی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان که روز شنبه٬ ۱۲ اسفند، منتشر شد درباره دلیل اصلی مرگ ستار بهشتی گفت: «شاید ترس و نگرانی از شرایط زندان علت مرگ او بود٬ چون بر اساس گزارش رسمی پزشکی قانونی٬ ضرب و شتم منتهی به مرگ ایشان وجود نداشت و شاید مجموعه استرس‌ها و فشارهای روانی علت مرگ او بود.»

وی در ادامه در توضیح این‌که چرا به قطعیت نمی‌تواند در مورد علت مرگ ستار بهشتی توضیح دهد٬ گفت زیرا گزارش رسمی پزشکی قانونی را دقیق به خاطر ندارد.

ستار بهشتی به‌ واسطه فعالیت‌های اینترنتی خود روز ۹ آبان، توسط پلیس سایبری ایران، فتا، بازداشت شد و ۱۳ آبان‌ماه در تحت‌نظرگاه پلیس فتا درگذشت.

به دنبال اظهارات علاءالدین بروجردی٬ وکیل خانواده ستار بهشتی در اعتراض به این سخنان گفت: «این نماینده محترم بهتر است در حیطه وظایف خود اظهار نظر کند٬ زیرا هنوز پرونده ستار بهشتی به دادگاه نرفته و در دادسرا هم برای آن قرار منع تعقیب صادر نشده است.»

به گزارش وب‌سایت خبری کلمه٬ گیتی پورفاضل روز یکشنبه٬ ۱۳ اسفند٬ اظهارات آقای بروجردی را فاقد ارزش قانونی دانست و گفت که پرونده هنوز در حال رسیدگی است.

علاء‌الدین بروجردی ۲۲ آبان ماه اعلام کرده بود که براساس «اطلاعات اولیه»،‌ آثار ضرب و شتم بر بدن «ستار بهشتی» دیده نشده است.

با این‌حال کمیسیون امنیت ملی مجلس ۱۷ دی‌ماه در گزارش خود که در صحن علنی مجلس خوانده شد٬ کبودی و تورم «صورت٬ ساق پای چپ و ناحیه سمت راست کمر» متهم را تأیید کرد.

این کمیسیون در گزارش خود اظهار کرد: «علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده، اما نظر به اینکه در معاینه جسد و بررسی‌های تکمیلی هیچ‌گونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت احراز نشده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد.»

در این گزارش تاکید شده است که این شوک می‌تواند در صورت «ایراد ضرب یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی» ایجاد شود.

این در حالی است که گفته می‌شود که مرگ ستار بهشتی به دلیل ضرب و شتم شدید او حین بازجویی رخ داده است و خانواده ستار بهشتی نیز تاکید دارند که این وبلاگ‌نویس در زندان «کشته شده است».

مسئولان جمهوری اسلامی ایران تا کنون در مورد علت مرگ ستار بهشتی اظهارات متفاوتی ارائه کرده‌اند.

از جمله سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، پیشتر «خودسری» پلیس را دلیل مرگ ستار بهشتی اعلام کرده بود و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور، ضمن تأکید بر وجود آثارضرب و جرح بر پنج‌ جای بدن آقای بهشتی، تأکید کرده بود که «هیچ نوع ضربه‌ای که منجر به فوت شده باشد» به ستار بهشتی وارد نشده است.

همچنین پزشکی قانونی اواخر آبان‌ماه اعلام کرد که ستار بهشتی بر اثر «مرگ طبیعی» جان خود را از دست داده است٬ اما دادستان تهران نیز چهارم دی‌ماه وارد کردن «ضربه یا فشار روانی» را محتمل‌ترین دلیل مرگ ستار بهشتی دانست.

به دنبال مرگ ستار بهشتی٬ فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ۱۱ آذرماه رییس پلیس فتای تهران را به علت «ضعف در نظارت و رسیدگی به پرونده» ستار بهشتی برکنار کرد.

پرونده ستار بهشتی همچنان در دست بررسی است و وکیل خانواده ستار بهشتی می‌گوید ارسال نشدن پرونده از دادسرا به دادگاه٬ پس از «حدود چهار ماه» نشان دهنده «روند کند رسیدگی‌ها در دستگاه قضایی» است.
XS
SM
MD
LG