لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۱

ايران برای مرگ هوگو چاوز يک روز عزای عمومی اعلام کرد


هيات دولت جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند، را به مناسب درگذشت هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا، عزای عمومی اعلام کرد و محمود احمدی نژاد نيز در پيامی مرگ وی را «مشکوک» دانسته و آقای چاوز را «شهيد راه پاسداری از ارزش های انسانی و انقلابی» معرفی کرده است.

پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری ايران اعلام کرد که «در جلسه امروز هيات دولت که به رياست محمود احمدی‌نژاد تشکيل شد به پاس قدرشناسی از هوگو چاوز رييس جمهوری فقيد ونزوئلا و به احترام ملت اين کشور مصوب شد امروز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه در کشور عزای عمومی اعلام شود.»

آقای احمدی‌نژاد همچنين در پيامی به مناسبت درگذشت همتای ونزوئلايی خود گفته است که «هوگو چاوز نماد و ميراث‌دار همه شجاعان و مبارزان وانقلابيون در تاريخ پر افتخار و البته غم‌بار آمريکای لاتين و تجلی روح آزادگی مردم مظلوم اين ديار...است.»

وی هوگو چاوز را «نقطه اتکاء روحی و پشتيبان همه انقلابيون و آزاديخواهان منطقه و جهان» دانسته و تاکيد کرده که رييس جمهوری ونزوئلا «سرانجام در پی يک بيماری مشکوک همه وجود و جان خود را در اين راه پر افتخار تقديم کرد.»

آقای احمدی نژاد توضيح بيشتری درباره «مرگ مشکوک» هوگو چاوز نداده است ولی در دو سال اخير، رييس جمهوری ونزوئلا و ساير مقام‌های اين کشور بارها اعلام کردند که آمريکا در بروز بيماری سرطان وی نقش داشته است.

نيکلاس مادرو، معاون رييس جمهوری ونزوئلا، نيز کمی پيش از اعلام خبر درگذشت هوگو چاوز ادعای دخالت آمريکا در بيماری رييس جمهوری ونزوئلا را تکرار کرد.

آقای چاوز روز سه شنبه، ۱۵ اسفند ماه، و پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با بيماری سرطان در سن ۵۸ سالگی درگذشت. وی ۱۴ سال بر ونزوئلا حکومت کرد و در سال‌های رياست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد از متحدان نزديک ايران بود.

رييس جمهوری اسلامی ايران در پيام تسليت خود، هوگو چاوز را «شهید راه خدمت به ملت ونزوئلا و پاسداری از ارزش‌های انسانی و انقلابی» دانسته و گفته است: «اطمينان دارم که روح آسمانی و انديشه پاک او هر روز و در افقی بالاتر در دل و جان تک تک مردم آمريکای لاتين و ونزوئلا و همه ملت های عالم و با درخششی بيشتر طلوع می‌کند.»

از نگاه محمود احمدی نژاد، «هوگو چاوز زنده است تا عدالت و عشق و آزادی زنده است. او زنده است تا ايمان و پاکی و انسانيت زنده است.»

وی افزوده است: «ترديد ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسيح و تنها باقيمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال ياری خواهد کرد.»

ايران و ونزوئلا در دوران رياست جمهوری هوگو چاوز با تقويت مناسبات سياسی خود موضعی ضد آمريکايی اتخاذ کردند. اين دو کشور همچنين ميلياردها دلار قرارداد در زمينه توليد خودرو، ساختمان‌سازی و انجام پروژه‌های مختلف عمرانی در ونزوئلا به امضاء رساندند.

آقای چاوز در فاصله سال های ۱۹۹۹ تا زمان اعلام خبر مرگ وی در روز سه شنبه، ۱۳ بار از ايران ديدار و محمود احمدی نژاد نيز از سال ۱۳۸۴ شش بار به ونزوئلا سفر کرده بود.
XS
SM
MD
LG