لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

انتقاد احمد خاتمی از پیام تسلیت احمدی‌نژاد برای چاوز: «زیاده‌روی بود»


احمد خاتمی، از اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، از پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد برای درگذشت هوگو چاوز انتقاد کرده و آن را «زیاده‌روی» شمرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد خاتمی روز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه، در حاشیه سیزدهمین نشست مجلس خبرگان درباره پیام محمود احمدی‌نژاد به‌مناسبت درگذشت رئیس‌جمهور ونزوئلا گفته است: «من به صراحت نظرم را اعلام می‌کنم آن‌چه که ایشان در این پیام گفت زیاده‌روی بود.»

به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری و از امامان نمازجمعه تهران، «رئیس‌جمهور خودش می‌داند که این پیام در حوزه‌های دینی عکس‌العمل دارد.»

آقای چاوز روز سه شنبه، ۱۵ اسفند ماه، و پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در سن ۵۸ سالگی درگذشت. او ۱۴ سال بر ونزوئلا حکومت کرد و در سال‌های ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد از متحدان نزدیک ایران بود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی که به مناسبت درگذشت آقای چاوز منتشر کرد، او را «انسانی عمیقاً موحد و مؤمن و پایبند به ارزش‌های انسانی و آسمانی و باورمند به راه انبیاء الهی و حاکمیت جهانی عدالت و عشق به رهبری صالحان» خواند.

آقای احمدی‌نژاد که آقای چاوز یکی از متحدانش بود، همچنین نوشت: «تردید ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.»

احمد خاتمی در انتقاد از پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد درباره هوگو چاوز همچنین گفته است: «می‌شد یک پیام دیپلماتیک داد و وارد حوزه‌های اعتقادی نشد. همتای یک رئیس‌جمهور در یک کشور دیگر از دنیا رفته است و طبیعی است که رئیس‌جمهور ما نیز باید پیام تسلیت بدهد، اما بنده ورود در مباحث اعتقادی در این پیام را درست نمی‌دانم.»

این عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان که معمولا از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده اما در دو سال اخیر در مقابل آن موضع گرفته است، این پیام رئیس جمهوری ایران را «چالش‌زا و تنش‌زا» خوانده و از او خواسته است از چنین مواضعی پرهیز کند.

ایران و ونزوئلا در دوران ریاست جمهوری هوگو چاوز با تقویت مناسبات سیاسی ائتلافی ضدآمریکایی تشکیل دادند. این دو کشور همچنین میلیارد‌ها دلار قرارداد در زمینه تولید خودرو، ساختمان‌سازی و انجام پروژه‌های مختلف عمرانی در ونزوئلا به امضاء رساندند.

آقای چاوز در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا زمان اعلام خبر مرگ وی در روز سه شنبه، ۱۳ بار از ایران دیدار و محمود احمدی‌نژاد نیز از سال ۱۳۸۴ شش بار به ونزوئلا سفر کرده بود.

حاشیه‌های مرتبط با هوگو چاوز پیش از این هم در ایران از جانب چهره‌های مذهبی و محافظه‌کاران واکنش‌برانگیز شده بود. او در یکی از سفرهای متعددش به ایران در سال ١٣٨٨، به مقبره امام رضا، امام هشتم شیعیان در مشهد رفت و این، مایه انتقاد کسانی شد که گفتند و از جمله نوشتند آقای چاوز یک چپ‌گراست و بر این اساس دین ندارد و این بازدیدش از یک مکان مذهبی مقدس، نادرست بوده است.

با این حال هوگو چاوز همواره بر اعتقادات مسیحی‌اش تاکید می‌کرد تا جایی که شماری از منتقدانش او را به سوءاستفاده از احساسات مذهبی شهروندان ونزوئلا محکوم کرده‌اند.

علاوه بر پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد که برای یک رئیس دولت خارجی کم‌‌سابقه بوده است، هیئت دولت ایران نیز امروز را به همین خاطر عزای عمومی اعلام کرد. هنوز پیام و واکنشی از سوی دیگر مقامات و نهادهای حکومتی ایران درباره درگذشت آقای چاوز منتشر نشده است.

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند، را به مناسب درگذشت رئیس جمهوری ونزوئلا، عزای عمومی اعلام کرد و پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران اعلام کرد که «در جلسه امروز هیات دولت که به ریاست محمود احمدی‌نژاد تشکیل شد به پاس قدر‌شناسی از هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید ونزوئلا و به احترام ملت این کشور مصوب شد امروز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه در کشور عزای عمومی اعلام شود.»

آقای احمدی‌نژاد همچنین در پیامی به مناسبت درگذشت همتای ونزوئلایی خود گفته است که «هوگو چاوز نماد و میراث‌دار همه شجاعان و مبارزان وانقلابیون در تاریخ پر افتخار و البته غم‌بار آمریکای لاتین و تجلی روح آزادگی مردم مظلوم این دیار... است.»

محمود احمدی‌نژاد در پیام خود همچنین درگذشت رئیس جمهوری ونزوئلا را «در پی یک بیماری مشکوک» خوانده است ولی توضیح بیشتری درباره عبارت «مرگ مشکوک» نداده است.

در دو سال اخیر، رییس جمهوری ونزوئلا و سایر مقام‌های این کشور بار‌ها آمریکا را که همواره موضعی علیه آقای چاوز و دولت او داشته است، متهم کردند که در بروز بیماری سرطان او نقش داشته است.

نیکلاس مادرو، معاون رییس جمهوری ونزوئلا، نیز کمی پیش از اعلام خبر درگذشت هوگو چاوز ادعای دخالت آمریکا در بیماری رییس جمهوری ونزوئلا را تکرار کرد.

اعلام عزای عمومی برای درگذشت آقای چاوز نیز واکنش‌برانگیز شده است. وبسایت تابناک، از رسانه‌های منتقد دولت، در یادداشتی بدون نام از این اعلام عزا انتقاد کرده و پرسیده است چطور دولت برای زلزله تابستان در آذربایجان اعلام عزای عمومی نکرده است و با یک روز تاخیر و آن هم صرفا در سطح استان آذربایجان شرقی اعلام عزا کرده است.

تابناک همچنین به سانحه واژگون‌شدن اتوبوس حامل دانش‌آموزان بروجنی در مسیر اردوی «راهیان نور» برای بازدید از مناطق جنگی در ایران اشاره کرده است که منجر به اعلام عزای عمومی نشد.

این وبسایت افزوده است: «درگذشت علمای بزرگ و سرشناس ملی، بروز اتفاقات دلخراشی مثل سوختن نوجوانان شین آبادی، غرق‌شدن مسافران اتوبوس دریایی در خلیج فارس، سقوط هواپیمای مسافربری در ارومیه و موارد متعددی از این دست مایه اعلام عزای عمومی در ایران نشده است ما وخامت حال و بهبودی نسبی چاوز هربار با واکنش رئیس جمهور مواجه شده و سرانجام مرگ وی در چنین سطحی بازخورد می‌گیرد».

وبسایت الف نیز که به احمد توکلی، نماینده مجلس و از چهره‌های عمده اصولگرای منتقد دولت تعلق دارد، این یادداشت را بازنشر داده است.
XS
SM
MD
LG