لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

انتقادها از رفتار احمدی‌نژاد در مقابل «ابراز احساسات» مادر چاوز


محمود احمدی نژاد به هنگام ابراز همدردی با مادر چاوز
محمود احمدی نژاد به هنگام ابراز همدردی با مادر چاوز
انتشار عکسی از نحوه دلجویی محمود احمدی‌نژاد از مادر هوگو چاوز، انتقاد شماری از نمايندگان مجلس را برانگیخته اما معاون پارلمانی رئيس‌جمهور می‌گويد که احمدی‌نژاد تنها به «ابراز احساسات» مادر چاوز پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنيم،‌ محمدرضا ميرتاج‌الدينی روز شنبه ۱۹ اسفندماه درباره عکس‌های جنجالی منتشر شده از رئيس‌جمهور در مراسم تشييع هوگو چاوز، که نشان دهنده مصافحه او با مادر رئیس‌جمهور فقید ونزوئلاست، اظهار داشت: «من و آقای صالحی در آنجا حضور داشتم و چنين چيزی صحت نداشته است».

آقای ميرتاج الدينی در ادامه گفته است: «رئيس‌جمهور فقط می‌خواست به ابراز احساسات مادر چاوز پاسخ بدهد. عکس‌ها را تغيير داده‌اند و يا آنها به گونه‌ای انداخته شده که اين‌گونه برداشت شده است و مصافحه‌ای در کار نبوده است.»

هوگو چاوز روز سه‌شنبه، ۱۵ اسفند ماه، و پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با بيماری سرطان در سن ۵۸ سالگی درگذشت. او ۱۴ سال بر ونزوئلا حکومت کرد. مراسم ادای احترام به وی روز جمعه برگزار شد و محمود احمدی نژاد به همراه بيش از ۳۰ رهبر سياسی جهان در اين مراسم شرکت.

گزارش‌ها حاکی است که در اين مراسم به هنگام ابراز همدردی با خانواده چاوز، النا چاوز، مادر رئيس‌جمهور درگذشته ونزوئلا، برای لحظاتی دست محمود احمدی نژاد را گرفته است.

محمدرضا ميرتاج‌الدينی درباره دست دادن محمود احمدی‌نژاد با مادر چاوز در اين مراسم گفت: «آنها خيلی اظهار ارادت می‌کردند و اصرار داشتند که دست رئيس جمهور را بگيرند، اما رئيس‌جمهور دست‌هايش را می‌کشيد.»

معاون محمود احمدی‌نژاد تصريح کرد: «رئيس جمهور در مقابل ابراز تأسف و احساسات مادر چاوز که گريه می‌کرد و به احمدی نژاد می‌گفت که تو مانند پسر من هستی، آقای رئيس جمهور در همين حد می‌خواست که پاسخ دهد و رد شود.»

این در حالی است که تصاویری که از این رویداد توسط شبکه‌های مختلف تلویزیونی منتشر شده، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور ایران دست‌های خود را به سوی مادر آقای چاوز می‌برد اما محمدرضا میرتاج‌الدینی تلاش می‌کند که مانع از این کار شود.

آقای ميرتاج‌الدينی در توضيح رفتار و اشارات خودش به احمدی‌نژاد در فيلم منتشر شده از اين ماجرا گفته است: «من به آقای رئيس‌جمهور می‌گفتم که از آن مکان رد شويم.»

محمدرضا ميرتاج‌الدينی با این حال تاکيد کرده است: «احمدی‌نژاد با مادر چاوز مصافحه نکرده است.»

انتقاد از رفتار احمدی نژاد

ابراز همدردی محمود احمدی نژاد اعتراض شماری از انمايندگان مجلس را در پی داشته است.

محمد دهقان، عضو هيات رييسه مجلس روز شنبه بدون نام بردن از محمود احمدی نژاد با اشاره به اينکه «رفتار يک مقام ارشد اجرايی کشور در مجامع بين‌المللی، خلاف شأن انسان مسلمان و مقيد است، اين قبيل رفتارهای مشکوک را نگران‌کننده دانست.»

به گزارش خانه ملت، وبسایت خبری مجلس شورای اسلامی، محمد دهقان گفته است: «جريان انحرافی در چند ماه باقی‌مانده از عمرش همچنان باطن خود را برملا خواهد کرد و با چنين رفتارهايی تلاش دارد مردم را دچار دوگانگی و کشور را درگير تعارض ‌کند.»

طرفداران آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرايان مخالف دولت،‌ به جريان نزديک به محمود احمدی‌نژاد «جريان انحرافی» می‌گويند.

به گزارش خانه ملت محمدمهدی پورفاطمی، نماينده مجلس، نيز گفته است: «اگر فردی ديگر در چنين مراسمی شرکت می‌کرد و مادر چاوز را در آغوش می‌گرفت الان غير از اين بود که يک عده خاص به خيابان بريزند و عليه وی شعار داده و تظاهرات کنند؟»

اين نماينده مجلس اضافه کرده است: «هم‌اکنون بايد علما و مراجع درمورد عملکرد اخير احمدی نژاد وارد ميدان شده و به طور جدی با او برخورد کرده و رفتار او را محکوم کنند و اجازه ندهند که اين آقا هر کار خلاف شريعت اسلام را که دوست دارد، انجام دهد.»

محمدتقی رهبر، رییس فراکسیون روحانیون مجلس هشتم نیز در این زمینه گفته است:« رفتار احمدی نژاد در ونزوئلا نه تنها برای يک مسلمان حرکتی سنجيده نيست بلکه برای رئيس جمهور جمهوری اسلامی نيز درست نيست اما گويا مهار از دست رئيس جمهور خارج شده است.»

اين در حالی است که پيام تسليت محمود احمدی نژاد برای درگذشت هوگو چاوز، انتقاد محافظه‌کاران و طرفداران آيت‌الله خامنه‌ای را درپی داشته است.

محمد يزدی، از روحانيون محافظه‌کار و عضو مجلس خبرگان، با بيان اين که سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره مسائل دينی در حوزه‌های علميه و ميان روحانيون موجب نگرانی است گفت که او را «مشفقانه نصيحت می‌کنيم» که در ماه‌های باقی‌مانده از دوران رياست جمهوری خود آرامش کشور را حفظ کند و «بپذيرد که اطلاعات دينی لازم را ندارد».
XS
SM
MD
LG