لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

صالحی: سال آينده، سالی نويدبخش برای رفع تحريم‌ها خواهد بود


علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه نسبت به کاهش تدریجی تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی در سال آینده ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است که اکنون زمان بهتری برای حل و فصل مناقشه هسته ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ‌ایسنا، علی اکبر صالحی در نشست خبری مشترک با ناسیو آریو فاری باگو، وزیر امور خارجه بنین، گفته است: ‌ «ما فرض می‌گیریم که طرف‌های غربی مثل ایران به حل و فصل موضوع هسته‌ ای علاقه‌مندند و در این مساله صادق هستند.»

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده است: «اگر بخواهیم زمانی را برای حل موضوع هسته‌‌ای در نظر بگیریم، الان بهترین زمان است. اگر مواضعی که تا الان غرب در قبال ایران اتخاذ کرده است، صادقانه باشد و مسیر تقابل را دنبال نکند، ما آمادگی خود را برای حل و فصل موضوع اعلام کرده‌ایم.»

علی اکبر صالحی همچنین گفته است: ‌ «خوشبختانه غرب در «آلماتی ۱» برای اولین‌بار نشانه‌هایی از تغییر مواضعش نشان داد و امیدواریم بر این مبنا باقی بماند.»

آخرین دور مذاکرات ایران و نمايندگان آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا، چين و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ روزهای هشتم و نهم اسفند در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد. گزارش‌ها حاکی است که دو طرف بر سر ادامه مذاکرات فنی در استانبول و مذاکرات هیات‌های دو طرف در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردين در شهر آلماتی به توافق رسیده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران درباره تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی گفته است: «سال آينده، سال نويدبخشی در زمينه رفع تدريجی تحريم‌ها خواهد بود. »

علی اکبر صالحی همچنین گفته است: «به نظر من ۱+۵ و ایران تصمیم گرفتند با هم در جهت درستی حرکت کنند و این گفت‌وگو را در ریل مثبتی قرار دهند که این چنین شد. ما به «آلماتی ۲» نیز بسیار خوشبین هستیم؛ خوش‌بینی ما از باب مجامله سیاسی نیست بلکه با توجه به برخی داده‌هایی است که در اختیار داریم.»

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده است: «آنچه در رسانه‌ها درباره جزئیات پیشنهاد ۱+۵ مطرح شده است، دقیق نیست. در مجموع اطلاعات ما که دقیق است، به روند درستی که در پیش گرفته شده است اشاره می‌کند و اکنون به همین میزان اظهارات بسنده می‌کنم و در زمان مقرر خودش اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط غنی سازی را متوقف کند. در همین زمینه آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران اعمال کرده اند.

اقدامات پیشنهادی «گروه ۱+۵»

این در حالی است که همزمان با اظهارات علی اکبر صالحی یک دیپلمات ایرانی آگاه به مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ جزییات بیشتری از پیشنهاد این گروه به ایران را ارائه کرده است.

این دیپلمات ایرانی به خبرگزاری ایسنا گفته است: «‌پیشنهاد ۱+۵ منوط به این است که اگر اقدامات مورد درخواست از ایران، داوطلبانه و طی شش ماه انجام پذیرد، آن‌ها اقداماتی درباره لغو تحریم‌ها انجام می‌دهند.»

این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: «آنها اعلام کردند، اگر اقدامات مذکور از سوی ایران به صورت داوطلبانه در طی شش ماه انجام پذیرد، آن‌ها هم اقداماتی درباره لغو تحریم‌ها انجام می‌دهند. در درجه اول تحریم طلا و فلزات گرانب‌ها برداشته می‌شود و سپس تحریم‌های پتروشیمی و در مرحله بعد بخشی از تحریم‌های بانکی لغو می‌شود. تعمیر هواپیما و قطعات یدکی نیز در مراحل بعدی خواهد بود.»

این دیپلمات ایرانی همچنین اضافه کرده است:« آنها در پیشنهادشان نسبت به انتقال نیافتن اورانیوم ۲۰درصد تولید شده در ایران سخت‌گیری نکرده و اعلام کردند که اگر ایران بخواهد می‌تواند اورانیوم تا غنای ۲۰درصد را در داخل نگه دارد اما به میله سوخت تبدیل کند.»

وی خاطرنشان کرد: «در آلماتی یک تنزل جدی در پیشنهاد‌های طرف مقابل وجود داشت. درواقع طرف مقابل که زمانی اعلام می‌کرد، همه فعالیت‌های هسته‌یی ایران غیرقانونی است، اکنون به طور تلویحی قبول می‌کند ایران حق غنی‌سازی دارد و این را به رسمیت می‌شناسد.»

این دیپلمات ایرانی با اشاره به اقدامات پیشنهادی ۱+۵ در ازای برداشتن گام‌هایی از سوی ایران گفته است که این اقدامات پیشنهادی متوازن نیست.

وی تصریح کرد که «متوازن‌سازی پیشنهاد‌های ۱+۵ در چارچوب اقدامات متقابل و رفع اشکالات موجود در آن» در جلسه کار‌شناسی انجام می‌گیرد.»

این دیپلمات ایرانی درباره پاسخ ایران به پیشنهاد ۱+۵ با بیان این‌که پاسخ ایران به جلسه کار‌شناسی در استانبول بستگی دارد، گفت: «اگر دو طرف در این جلسه بتوانند به توافقی دست یابند می‌توان امیدوار بود که در آلماتی (۲) به توافق برسیم که در این صورت دستاورد خوبی به دست آمده است.»

قرار است مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵، در ۲۸ اسفند در استانبول برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG