لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

قطع نیروگاه بوشهر از شبکه به دلیل اشکال در ژنراتور


نیروگاه بوشهر تاکنون با اشکالات مختلف ازجمله شکستن پمپ، خروج میله سوختی، کرم رایانه‌ای، و اشکال در ژنراتور روبه‌رو شده‌است.
نیروگاه بوشهر تاکنون با اشکالات مختلف ازجمله شکستن پمپ، خروج میله سوختی، کرم رایانه‌ای، و اشکال در ژنراتور روبه‌رو شده‌است.
فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشبه ۲۳ اسفند خبر داد که در ژنراتور نیروگاه هسته‌ای بوشهر اشکالی پیش آمده و باعث قطع این نیروگاه از شبکه شده‌است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره خبر تعطیلی نیروگاه بوشهر گفت: «نیروگاه مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند و در نتیجه قطع و وصل آن به شبکه به دلیل مسائل فنی طبیعی است که در این رابطه اخیرا اشکالی در ژنراتور بوجود آمده‌است.»

وی افزود: «پیمانکار روس تجهیزات لازم را آورده و در حال آماده کردن رآکتور است و ان‌شاءالله تا چند روز آینده به شبکه وصل خواهد شد.»

فریدون عباسی در ادامه گفت که: «نیروگاه بوشهر باید یک سری آزمایش‌ها را بگذراند تا بهره‌برداری موقت را از روس‌ها تحویل بگیریم و از آن به بعد هم هفت تا هشت هزار ساعت باید کار کند تا بهره‌برداری به طور قطع تحویل نیروهای ایرانی شود.»

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: «این مراحل هنوز اتفاق نیفتاده است و باید آزمایش‌ها کامل شوند تا نظام ایمنی آن تایید شود و بهره‌بردارهای ایرانی آن را تحویل بگیرند.»

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که ۱۱ شهریور ماه امسال، یک سال بعد از راه‌اندازی فاز نخست این نیروگاه، محمد احمدیان، معاون نیروگاه اتمی بوشهر، اعلام کرده بود این نیروگاه برای نخستین بار به ظرفیت اسمی ۱۰۰ درصدی خود رسیده و مورد آزمایش قرار گرفته‌است.

پس از او، مجید نامجو، وزیر نیرو، نیز گفت که «تست‌های نهایی نیروگاه اتمی بوشهر به طور کامل انجام شده است و من فکر می‌کنم طی یکی دو ماه آینده این نیروگاه به طور کامل در مدار قرار بگیرد.»

نیروگاه هزارمگاواتی بوشهر که از سوی روسیه در دست تکمیل است پس از سه دهه و نیم تأخیر، قرار بود تا پیش از پایان سال میلادی گذشته به شبکه برق متصل شود اما راه‌اندازی آن تاکنون چندین بار به تعویق افتاده‌است.

نیروگاه بوشهر در یک سال گذشته بارها خبرساز شده‌است. بار نخست، انتشار اخبار مربوط به کرم رایانه‌ای «استاکس‌نت» باعث شد تا فعالیت‌ها در این نیروگاه با کندی روبه‌رو شود و سپس منابع روسی از شکسته شدن «یک پمپ» در مخزن سوخت آن خبر دادند.

روسیه در ارتباط با شکسته شدن پمپ نیروگاه مهندسان ایرانی را مقصر دانست که به گفته روسیه «بر استفاده از قطعات کهنه اصرار دارند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز ۲۶ آبان خبر داد که ایران میله‌های سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را از داخل رآکتور خارج کرده‌است و علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس آن را «امری عادی» خوانده بود.

برخی کشورهای همسایه ایران از جمله کویت از ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در ایران که کشوری زلزله‌خیز است به دلیل «احتمال نشتی و آلودگی به دلیل عوامل طبیعی» و لطمه وارد شدن به طبیعت کشورهای همسایه ابراز نگرانی کرده‌اند اما محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، این نگرانی‌ها را مردود می‌داند.

با وجودی که ایران پس از گذشت ۳۸ سال از آغاز پروژه نیروگاه اتمی بوشهر موفق به راه‌اندازی کامل آن نشده، سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجم اسفند از شناسایی ۱۶ محل جدید برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در ایران خبر داد.
XS
SM
MD
LG