لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

رئیس داروخانه‌ ۱۳ آبان: داروی بیهوشی نداریم؛ نمی‌شود با چکش بیمار را بیهوش کرد


یکی از مقامات عالی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تایید کمبود داروهای بیهوشی در بازار ایران، گفته است اگر این داروها تامین نشوند، اتاق‌های عمل در ایران تعطیل می‌شوند.

رئیس داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرگزاری ایلنا گفته است: داروهای بیهوشی در بازار موجود نیست یا خیلی کم است و اگر وضعیت این طور پیش رود، واقعا نمی‌دانیم باید چه کنیم.

به گفته خیرالله غلامی، «اگر این دارو‌های بیهوشی تامین نشوند اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند.»

آقای غلامی نام این داروهای کم‌یاب یا نایاب در بازار فعلی ایران را آتراکوریوم، سووفلوران و ایزوفلوران ذکر کرده است.

رئیس داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته است تمامی این داروهای بیهوشی از خارج ایران وارد می‌شود. او «تحریم و مشکلات ارزی» را از دلایل کمبود این داروها بر شمرده است.

او گفته است بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران فعلا مشکلی در زمینه داروهای بیهوشی ندارند چون انبارهای ذخیره آنها پر است.

این منتخب انتخابات سازمان نظام پزشکی تاکید کرده است: «تکلیف این وضعیت را باید وزیر بهداشت روشن کند.»

خیرالله غلامی در عین حال درباره وضعیت بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

آقای غلامی که رئیس مجموعه داروخانه‌های ۱۳ آبان است، درباره تدبیرهای پیش‌بینی‌شده برای این کمبود داروها گفته است: «باید آرام‌آرام شروع به دعا کنیم زیرا اگر این دارو‌های بیهوشی تامین نشوند اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند.»

آقای غلامی تایید کرده است که در روزهای گذشته درخواست‌هایی برای این داروهای بیهوشی شده است اما به علت فقدان آنها، چیزی تحویل داده نشده است.

او گفته است: «با چکش که نمی‌شود مردم را بی‌هوش کرد. اگر تمام شرایط برای عمل جراحی مهیا باشد ولی داروی بی‌هوشی نباشد عملا هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.»

گزارش‌های مختلفی در هفته‌های گذشته در خصوص کمبود دارو در ایران منتشر شده که طبق گزارش‌ها، به رغم معاف بودن دارو از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کمبود تحت تأثیر تحریم‌ها و همچنین کمبود ارز در ایران بوده است.

به دنبال تشديد تحريم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران و فشار بر بانک‌های بين‌المللی برای توقف مبادلات مالی با ايران، بسياری از بخش‌های کشور به دليل کمبود ارز و همچنين مشکلات نقل و انتقال پول با بحران روبرو شده‌اند.

پیش از این گزارش‌هایی درباره «کمبود داروی بیهوشی در بیمارستان‌ها» و جان باختن برخی از بیماران بر اثر «استفاده از داروی بیهوشی چینی» منتشر شده بود.

رئیس انجمن بیهوشی ایران در این باره گفته است: «دلیل اصلی کمبود داروهای بیهوشی، نه تحریم است و نه کمبود ارز. مشکل اصلی مدیریتی است چون وزارت بهداشت ثبت و سفارش داروهای بیهوشی را عقب انداخته و به این دلیل دارو‌ها کمیاب شده است».

محمدمهدی قیامت، رئیس انجمن بیهوشی ایران با اشاره به اینکه «کمبود داروی بیهوشی اتاق‌های عمل چند بیمارستان خصوصی و دولتی در تهران را در آستانه تعطیلی قرار داده است»، به روزنامه تهران امروز گفته است: «داروهای بیهوشی که در دو دهه گذشته به دلیل کیفیت پایین از فهرست دارویی حذف شده بود هم‌اکنون به دلیل کمیاب شدن دارو‌ها وارد بازار شده است».

رئیس انجمن بیهوشی ایران گفته است کمبود داروهای بیهوشی به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده است و در مواردی خطرات جانی برای برخی بیماران داشته است و منجر به مرگ بیماران شده است، «اما برخی بیمارستان‌ها بنا به دلایلی روی تبعات جانی کمبود داروهای بیهوشی سرپوش می‌گذارند».

مراد هاشم‌زهی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، در این باره به روزنامه تهران امروز گفته است: «تغییر وزیر بهداشت و آمدن سرپرست جدید نه تنها مشکلات وزارت‌خانه را حل نکرد بلکه به نظر می‌رسد با آمدن سرپرست جدید مشکلات افزوده شده است».

به گفته این نماینده مجلس، «محمدحسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت وانمود می‌کند که گرانی و کمبود دارو در کشور وجود ندارد در حالی که واقعیت آنطور که وانمود می‌شود، نیست».
XS
SM
MD
LG