لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

طرح کسر مالیات از حساب بانکی قبرسی‌ها خشم مردم را برانگیخت


دولت قبرس اعلام کرده‌است که برای جلب کمک مالی حوزه یورو قصد دارد از حساب‌های بانکی مردم این کشور مالیات کسر کند. این تصمیم دولت خشم عمومی را برانگیخته و پارلمان قبرس نیز اعلام کرده‌است که بررسی این طرح را به روز دوشنبه موکول کرده‌است.

کشورهای حوزه یورو و صندوق بین‌المللی پول با اعطای ۱۰ میلیارد یورو وام اضطراری به قبرس برای جلوگیری از ورشکستگی این کشور موافقت کرده‌اند اما یکی از شروط کمک این است که مبلغی نیز از تمامی حساب‌های بانکی در این کشور به عنوان مالیات برداشته شده و به بسته کمک مالی منتقل شود.

بنا بر آخرین گزارش‌ها، پارلمان قبرس تصمیم‌گیری در مورد این مالیات را به نشست روز دوشنبه خود موکول کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصویب کامل این توافق جدید به این معنی خواهد بود که از روز سه‌شنبه، بسته به میزان موجودی حساب‌ها در بانک، بین ۶٫۷۵ درصد تا ۹٫۹ درصد از هر حساب کم خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است این طرح که تصمیم مربوط به آن روز شنبه ۲۶ اسفند اعلام شد اعتراض مردم را به دنبال داشته و مردم با هجوم به سوی دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها در پی تخلیه حساب‌های خود هستند و بانک‌ها نیز اقداماتی اتخاذ کرده‌اند تا این کار با سرعت انجام نشود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که کشورش در فراهم کردن بسته‌های نجات مالی برای قبرس و چند کشور دیگر اروپایی سهم عمده دارد درباره این مالیات جدید گفته‌است: «از این طریق مردمی که خود مسئول وضع موجودند هم به بهبود وضعیت کمک می‌کنند و تمامی بار به دوش مالیات‌دهندگان کشورهای دیگر نمی‌افتد.»

به گفته تحلیلگران این روند تازه باعث خدشه‌دار شدن اعتماد سرمایه‌گذاران به نگه داشتن سرمایه‌های خود در قبرس و دیگر کشورهای اروپایی که اقتصاد ضعیفی دارند خواهد شد.

از جمله، بنا بر برآوردها شهروندان روسیه دست‌کم بیست میلیارد یورو در بانک‌های قبرس دارند که با اعلام اخذ مالیات جدید، آینده این سرمایه‌ها نیز در قبرس نامطمئن شده است.

قبرس تابستان گذشته به عنوان چهارمین کشور منطقه یورو درخواست وام‌های اضطراری کرد. دولت سابق کمونیستی این کشور در رسیدن به توافق با صندوق بین‌المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا برای دریافت بسته نجات مالی موفق نبود.

دولت جدید قبرس که از یکم ماه مارس بر سر کار آمده گفت‌وگوها در این مورد را با نهادهای یادشده از سر گرفت و خواستار دریافت ۱۷ میلیارد یورو وام اضطراری شد.

بسته نجات مالی قبرس، به طور قابل توجهی کوچکتر از بسته‌های کمکی به یونان (۲۴۰ میلیارد یورو) و ایرلند (۶۷٫۵ میلیارد یورو) است، اما کمک به قبرس برای آینده منطقه یورو امری مهم ارزیابی می‌شود زیرا حتی ورشکستگی یک کشور کوچک حوزه یورو نیز می‌تواند اعتماد به آینده این منطقه را تضعیف کند.
XS
SM
MD
LG