لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

«حمله شیمیایی»، اتهام متقابل حکومت و شورشیان سوریه به یکدیگر


مردم عادی و تیم امداد، یک سرباز ارتش را که گفته می‌شود در پی حمله شیمیایی مجروح شده است، به بیمارستان منتقل می‌کنند
مردم عادی و تیم امداد، یک سرباز ارتش را که گفته می‌شود در پی حمله شیمیایی مجروح شده است، به بیمارستان منتقل می‌کنند
در حالی که اخبار جنگ داخلی سوریه حکایت از یک حمله مرگ‌بار شیمیایی در نزدیکی شهر حلب دارد، نیروهای وفادار به حکومت بشار اسد و شورشیان سوریه تلاش می‌کنند این حمله را به یکدیگر نسبت دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفند، اظهار داشت که شورشیان این کشور به پرتاب یک موشک حاوی مواد شیمیایی اقدام کرده‌اند که این حمله به مرگ ۱۶ نفر و مجروح شدن ۸۶ نفر دیگر انجامیده است.

در همین حال تلویزیون دولتی سوریه آمار کشته‌شدگان را حتی بیشتر از این تعداد دانست و اعلام کرد که ۲۵ نفر در جریان این حمله به قتل رسیده‌اند، آماری که به آن‌چه گروه‌های مخالف حکومت سوریه اعلام کرده‌اند، نزدیک‌تر است.

از جمله گروه اپوزیسیون «ناظر حقوق بشر در سوریه» که رویدادهای سوریه را رصد می‌کند، تعداد کشته‌شدگان حادثه امروز را ۲۶ نفر عنوان کرده است که از جمله آنها ۱۶ سرباز هستند.

یکی از عکاسان خبرگزاری رویترز که قربانیان حادثه را در بیمارستان‌های دانشگاه حلب و الرجا دیده است، می‌گوید که آنها دچار اختلالات تنفسی شده بودند؛ ضمن آن که شاهدان صحنه به او گفته‌اند که پس از حمله بوی گاز سمی کلرین را احساس کرده‌اند.

این عکاس که به نام او به‌خاطر مسائل امنیتی اشاره نشده است، اظهار داشت: «کسانی که من دیدم و با آنها صحبت کردم بیشتر زن و بچه بودند. آنها گفتند که مردم داشتند در خیابان‌ها خفه می‌شدند و بوی شدید کلرین به مشام می‌رسید.»

گفته می‌شود حکومت سوریه که در دو سال اخیر درگیر جنگ با شورشیان بوده، صاحب زرادخانه سلاح‌های شیمیایی است.

مقامات رسمی سوریه این سخن را نه تایید کرده‌اند و نه تکذیب، اما با این حال گفته‌اند که اگر چنین سلاح‌هایی را در اختیار داشته باشند، برای مقابله با تهاجم خارجی از آن استفاده خواهند کرد، نه علیه مردم سوریه.

تاکنون نیز هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه منتشر نشده بود و اگر خبر حمله امروز تایید شود، این نخستین حمله شیمیایی در نبرد دو ساله سوریه خواهد بود.

به گفته عمران الذعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه، شورشیان این کشور شهرک خان العسل در جنوب غربی حلب را هدف حمله شیمیایی خود قرار داده‌اند.

او اظهار داشت که موشک حامل مواد شیمیایی از منطقه نایراب در جنوب شرقی حلب شلیک شده که از مناطق تحت تسلط شورشیان است.

این در حالی است که شورشیان سوریه این اتهام را رد می‌کنند و حمله شیمیایی به شهرک خان العسل را به نیروهای وفادار به بشار اسد نسبت می‌دهند.

قاسم سعدالدین، یکی از فرماندهان ارشد شورشیان که سخنگوی شورای عالی نظامی حلب هم هست، در گفت‌وگویی تلفنی با رویترز اظهار داشت: «ما از صبح زود گزارش‌هایی را مبنی بر حمله حکومت به خان العسل دریافت می‌کنیم و معتقدیم که آنها یک موشک اسکاد حاوی مواد شیمیایی شلیک کرده‌اند.»

پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، هشدار داده بود که استفاده از هرگونه سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه به معنای «خط قرمز» آمریکا خواهد بود.

آمریکا و کشورهای غربی از شورشیان سوریه حمایت می‌کنند، در حالی که روسیه و ایران از متحدان اصلی بشار اسد محسوب می‌شوند.

جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۷۰ هزار کشته بر جای گذاشته و به فرار بیش از یک میلیون نفر از کشور انجامیده است.
XS
SM
MD
LG