لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

شکایت بانک ملت به دادگاه عالی بریتانیا برای لغو تحریم


بانک ملت ایران روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفندماه، به دلیل اعمال تحریم‌های دولت بریتانیا علیه این بانک در سال ۲۰۰۹ به دادگاه عالی بریتانیا شکایت کرد.

وزارت خزانه‌داری دولت بریتانیا اکتبر سال ۲۰۰۹ بانک ملت را که به عنوان بزرگ‌ترین بانک خصوصی ایران فعالیت می‌کند به اتهام ارتباط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تحریم کرد.

بانک ملت در شکواییه خود ادعا می‌کند که دولت بریتانیا تاکنون موفق به ارائه شواهد لازم مبنی بر ارتباط این بانک با برنامه هسته‌ای ایران نشده است و به همین دلیل تحریم‌ها علیه این بانک باید لغو شود.

بانک ملت قبلا در جریان دادخواست مشابهی علیه اتحادیه اروپا در ژانویه سال جاری موفق شده است که رای دادگاه اروپا برای لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه خود را به دست آورد، موضوعی که نگرانی غرب از تضعیف فشارهای بین‌المللی بر دولت ایران را برانگیخته است.

همچنین دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در فوریه سال جاری رای به لغو تحریم این اتحادیه علیه بانک صادرات ایران داد. اتحادیه اروپا دو ماه فرصت دارد تا علیه احکام صادره درخواست تجدید نظر کند.

در همین زمینه ساروش زایوالا، وکیل بانک ملت در بریتانیا، به رویترز گفته است که «تحریم‌ها راه مهمی برای اجرا کردن قوانین بین‌المللی به روش صلح آمیز است، اما باید بر اساس قواعد و ارائه دلایل کافی باشد».

بر اساس تحریم بانک ملت، هر گونه ارتباط بخش مالی بریتانیا با این بانک یا انجام مبادلات پولی با آن ممنوع شده است.

بانک ملت می‌گوید که قادر به دفاع در دادگاه بدوی علیه اتهامات دولت بریتانیا مبنی بر مشارکت این بانک در تسهیل پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نیست، چرا که برخی شواهد ارائه شده به دادگاه توسط مقامات اطلاعاتی بریتانیا تهیه شده و جنبه محرمانه دارد.

این بانک به دادگاه عالی بریتانیا گفته است که اگر شواهد لحاظ شده به اطلاع بانک نرسد تا درستی یا نادرستی آنها اثبات شود، محاکمه عادلانه نخواهد بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که مسئله ارائه شواهد به دادگاه‌ها توسط کشورهای غربی به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شده است؛ از طرفی لازم است که شواهد ارائه شده به اثبات برسد و از طرفی ارگان‌های اطلاعاتی مایل به افشای اطلاعات محرمانه برای عموم نیستند.

رویترز می‌نویسد که موضوع چگونگی استماع شواهد محرمانه آن قدر مهم تشخیص داده شده است که هشت قاضی به جای پنج قاضی که معمولا در پرونده‌های دادگاه عالی درگیرند موضوع را بررسی خواهند کرد.

ایران می‌گوید که در حال حاضر ۵۰ پرونده شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی برای لغو تحریم‌ها در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در جریان است، از جمله شکایت بانک مرکزی و شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران.

غرب طی سال‌های اخیر تحریم‌های اقتصادی فزاینده‌ای را علیه موسسات مالی و صنعتی ایران اعمال کرده است تا شریان‌های مالی دولت ایران برای پیشرفت در برنامه هسته‌ای این کشور را تا حد ممکن مسدود کند و امیدوار است فشارهای اقتصادی رفتار دولت ایران را تغییر دهد.

غرب سوء‌ظن دارد که جمهوری اسلامی در تلاش است به بمب هسته‌ای دست یابد، موضوعی که مقامات ایران به‌شدت رد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG