لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

احمد خاتمی: ساختار شکنان و فتنه‌گران حق شرکت در انتخابات را ندارند


احمد خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری
احمد خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری
امام جمعه موقت تهران و از روحانیون تندرو در ایران روز یکشنبه، چهارم فروردین، گفت که ساختار شکنان و فتنه‌گران نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. یک مشاور در سپاه نیز گفته که این نیرو به دنبال معرفی کاندیدا نیست.

احمد خاتمی که عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری است در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با بیان این‌که برخی از اظهارات رهبر ایران این‌گونه برداشت کرده‌اند که «جریان‌های ساختار شکن و قانون‌گریز» هم می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و کاندیدا معرفی کنند، گفت: «این برداشتی از اساس نادرست و برخلاف روح کلی سخنان ایشان است».

وی افزود: «فتنه‌گرانی که سال ۸۸ ساختارشکنی کردند و به مصاف کلیت نظام اسلامی آمدند دیگر با هیچ نگاه و سلیقه‌ای درون چارچوب نظام تعریف نمی‌شوند و به صورت طبیعی سخن رهبری در خصوص حضور همه سلایق فکری و سیاسی برای کاندیداتوری در انتخابات شامل حال آن‌ها نیست».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز اول فروردین‌ماه در سخنرانی نوروزی خود مشارکت و حضور در انتخابات را «حق و وظیفه تمام گروه‌ها و احزاب معتقد به نظام جمهوری اسلامی» دانست و هشدار داد «کسانی که از انتخابات روی‌گردان هستند، اعتقادی به حکومت جمهوری اسلامی ندارند».

احمد خاتمی روز یکشنبه تاکید کرد که جریان‌های ساختار شکن نمی‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند و افزود: «خواست مردمی و همه دلسوزان انقلاب است که سران فتنه و حامیان آن‌ها برای جرایم متعددی که مرتکب شده‌اند باید در دادگاه افکار عمومی پاسخگو باشند».

در سه سال گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های جریان اصول‌گرا از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و گاهی نیز از محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان «سران فتنه» نام برده و آن‌ها را بانی اعتراض‌های خیابانی پس از انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده‌اند.

تاکید احمد خاتمی بر عدم امکان شرکت «فتنه‌گران» در انتخابات در حالی مطرح می‌شود که تا این لحظه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و ۹۱ چهره اصلاح‌طلب از محمد خاتمی دعوت کرده‌اند تا در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نامزد شود.

در عین حال جمعی از اصلاح‌طلبان و اعضای دولت‌های پیشین نیز اواخر اسفندماه، با ارائه برنامه‌ای به محمد خاتمی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، راهکارهایی را برای «خروج از وضعیت کنونی» پیشنهاد کردند.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است ۲۴ خردادماه ۱۳۹۲ برگزار شود و چندین چهره اصولگرا رسما از آمادگی خود برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی خبر داده‌اند.

سپاه: به دنبال معرفی کاندیدا نیستیم

روز یکشنبه، چهارم فروردین، یدالله جوانی، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، نسبت دادن «مهندسی انتخابات» به سپاه را نادرست دانست و گفت: «سپاه پاسداران حزب سیاسی نیست که بخواهد در انتخابات از افراد حمایت کند».

به گزارش وبسایت خبری تابناک، آقای جوانی توضیح داد: «این نسبت ناروایی است که به سپاه می‌زنند که سپاه به دنبال آوردن کاندیدا است یا به دنبال کاندیدای خاصی است».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، اواسط دی‌ماه «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» را وظیفه ذاتی سپاه دانست.

به دنبال این اظهارات مدیر روابط عمومی سپاه پاسداران تاکید کرد که منظور از مهندسی معقول و منطقی در زمینه انتخابات، «اجرای ماموریت‌ها و مسئولیت‌های قانونی» و «کمک به تامین امنیت برگزاری انتخابات» است.

در این زمینه مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه نیز روز یکشنبه نقش سپاه در به گفته وی «ناکام کردن فتنه ۸۸» را «مهم» دانست.

وی تاکید کرد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انتخابات یک وظایفی دارد و باید به وظایفش عمل کند... سپاه وظیفه‌اش این است که امنیت انتخابات کشور را تامین کند».
XS
SM
MD
LG