لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

کره شمالی: وارد وضعيت جنگی با کره جنوبی شده ايم


کره شمالی روز شنبه دهم فروردين ماه اعلام کرده است که وارد «وضعيت جنگی » با کره جنوبی شده است.

به گزارش رويترز در بيانيه ای که توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شده،‌آمده است:از اين پس، رابطه بين کره شمالی و جنوبی وارد وضعيت جنگی شده است و تمامی مسايل بين دوکشور بر اين اساس حل و فصل خواهد شد.

اين بيانيه توسط دولت کره شمالی و ديگر نهادها و موسسات دولتی امضا شده است.

جنگ در شبه جزیره کره در سال های ۵۳-۱۹۵۰ بدون انعقاد پیمان صلحی و فقط با برقراری آتش بس پايان يافت و به همین دلیل دو کشور از نظر فنی در وضعیت جنگی به سر می برند.

آزمایش هسته ای کره شمالی در دوازدهم فوریه و اعمال تحریم ها جدید علیه این کشور باعث تشدید تنش بین دو کره شد که جنگ لفظی و تهدید متقابل بین کره شمالی و آمریکا را نیز در پی داشت.

آمریکا روز پنجشنبه از پرواز دو بمب‌افکن رادار گریز خود بر فراز کره جنوبی خبر داد و در واکنش رهبر کره شمالی با اظهار این‌که زمان «تسویه حساب» با ایالات متحده فرا رسیده است، واحدهای موشکی این کشور را برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا در حالت آماده باش قرار داد.

هشدار مسکو

در همین حال مسکو به طور ضمنی از پرواز دو بمب‌افکن رادار گریز آمریکا بر فراز کره جنوبی که تهدیدهای کره شمالی را در پی داشته، انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هشدار داده است که افزایش فعالیت نظامی در نزدیکی کره شمالی نزدیک بود به «چرخه‌ای از تباهی» تبدیل شود.

آقای لاوروف روز جمعه ۹ فروردین همچنین از کره جنوبی خواست که خونسرد باشد. او از همه طرفین خواست «قوت نظامی خود را به رخ همدیگر نکشند» و از خطر یک واکنش جنگی پرهیز کنند.

وزیر خارجه روسیه گفته است: «ما نگران هستیم که به موازات واکنش مناسب و جامع شورای امنیت سازمان ملل، یک حمله یک‌جانبه در اطراف کره شمالی در بگیرد که میزان فعالیت نظامی را افزایش می‌دهد.»

سرگئی لاوروف در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای اوکراینی خود در پاسخ به سوالی درباره افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، گفت: «این وضعیت می‌تواند به‌سادگی از مهار خارج شود و دارد به سمت مارپیچی از چرخه تباهی می‌غلتد.»

کیم جونگ اون، روز جمعه، ۹ فروردین، پس از برگزاری یک جلسه اضطراری با فرماندهان ارتش گفت که در صورت هرگونه تحریکی از سوی ایالات متحده، نیروهای کره شمالی باید «بی‌رحمانه» ایالات متحده و پایگاه‌های نظامی آمریکا در جزایر هاوایی، گوام و کره جنوبی را مورد حمله قرار دهند.

وی در ادامه افزوده است: «زمان تسویه حساب با امپریالیست های آمریکا فرا رسیده است.»

این اظهارات پس از آن بیان شد که آمریکا هشتم فروردین اعلام کرد دو فروند بمب‌افکن رادار گریز بی-۲ این کشور که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند در جریان عملیات «بازدارنده» بر فراز کره جنوبی پرواز کرده‌اند.

به دنبال آن چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا ضمن اعلام حمایت نظامی از کره جنوبی، اظهار کرد که ایالات متحده باید برای وقوع هر چیزی آماده باشد و افزود: «باید به طور روشن نشان دهیم که تحریک‌های کره شمالی را خیلی جدی می‌گیریم و به آن پاسخ می‌دهیم.»

طبق گزارش‌ها پس از پرواز بمب‌افکن‌های آمریکا بر فراز کره جنوبی، رهبر کره شمالی ساعت ۱۲:۳۰ بامداد جمعه به وقت محلی، جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد که در این جلسه رئیس ستاد ارتش، رئیس عملیات نظامی و فرمانده عملیات موشکی استراتژیک حضور داشتند.

پس از این جلسه یک مقام ارتش کره جنوبی اظهار کرد که در تحرکات انسانی و جابه‌جایی‌ خودروها در سایت‌های موشکی کره شمالی «افزایش شدیدی» مشاهده شده است. وزیر دفاع کره جنوبی بدون تأیید یا تکذیب این خبر گفته است که تمامی مراکز استراتژیک کره شمالی از سوی سئول و واشینگتن به شدت تحت نظر هستند.

پیونگ یانگ در حالی تهدیدهای نظامی خود را متوجه آمریکا کرده است که به گفته خبرگزاری فرانسه، بر اساس شواهد، کره شمالی فاقد موشک‌هایی با برد بالا است که بتواند ایالت متحده و جزایر گوام و هاوایی در اقیانوس آرام را هدف قرار دهد.

کره شمالی که در پی تمدید تحریم‌های شورای امنیت و رزمایش مشترک ایالات متحده و کره‌ جنوبی، به ادبیاتی تهاجمی روی آورده، در هفته‌های گذشته آمریکا را هدف تهدیدهای شدید خود قرار داده است.

در همین راستا این کشور ششم فروردین، اعلام کرد که به واحدهای نظامی این کشور که پایگاه‌های آمریکا را هدف گرفته‌اند، دستور آماده‌باش داده است.

کره شمالی چندی پیش نیز اعلام کرد که توافق‌های «ترک مخاصمه» با کره جنوبی را به‌طور یک‌جانبه لغو کرده است و در عین حال آمریکا را به حمله پیش‌دستانه اتمی تهدید کرده است.
XS
SM
MD
LG