لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

صالحی: بارها به انگلیس گفته‌ایم که کاردارشان به تهران بیاید


علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید که در ابتدا از شنیدن خبر هجوم به سفارت بریتانیا در تهران، آشفته شده است
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید که در ابتدا از شنیدن خبر هجوم به سفارت بریتانیا در تهران، آشفته شده است
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید که ایران بارها به بریتانیا پیام داده است که کاردار این کشور می‌تواند به تهران بیاید تا فعالیت‌های سفارت بریتانیا از سرگرفته شود.

در گفت‌وگویی با وب‌سایت مشرق‌نیوز که روز شنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۲، منتشر شد، آقای صالحی با انتقاد از کسانی که ۱۶ ماه قبل به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند، اظهار داشت که در ابتدا از شنیدن خبر این حادثه «آشفته» شده است.

به گفته او، حادثه حمله به سفارت بریتانیا در تهران و تسخیر آن، «اتفاق سنگينی» بود که نباید رخ می‌داد و وزارت امور خارجه ایران نیز همان روز موضع خود را اعلام كرده است.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: «بالاخره آنها [کارکنان سفارت بریتانیا] در خانه ما و در سرزمين ما بودند. طبق مقررات و تفاهم‌هايي در اينجا مستقر بودند. خب، ما يك دفعه آمديم خلاف همه آن مقررات و تفاهمات عمل كرديم كه اين كار درست نبود.»

روز سه‌شنبه، هشتم آذر ۱۳۹۰، عده‌ای که از آنها به عنوان دانشجویان بسیجی نام برده می‌شد در حمایت از مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا، تجمعی را در اطراف سفارت بریتانیا در تهران برگزار کردند که این تجمع به هجوم به سفارتخانه و تسخیر چند ساعته آن منجر شد.

این حادثه محکومیت نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد و دولت‌های غربی را در پی داشت.

همچنین دولت بریتانیا سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و حکم به اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن داد.

اکنون وزیر امور خارجه ایران از اقدامات خود در پی شنیدن خبر هجوم به سفارت بریتانیا می‌گوید و این که لحظه‌ای از ماجرا باخبر شده است که در ماموریتی خارجی در جده عربستان به‌ سر می‌برد و درباره سوریه و امنیت سفارتخانه‌ها در آن کشور که درگیر جنگ داخلی است، صحبت می‌کرد.

آقای صالحی گفت: «من داشتم از سوريه دفاع می‌كردم كه يك‌ دفعه به من خبر دادند چنين اتفاقي در تهران افتاده است. خب، من خيلي آشفته شدم. همان جا در ماشين تلفني با وزير امور خارجه انگليس صحبت كردم. يعني او شماره من را گرفت و با هم صحبت كرديم و من گفتم كه متاسفم از اتفاقي كه افتاده و نبايد اين اتفاق مي‌افتاد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در حالی از حمله به سفارت بریتانیا در تهران ابراز تاسف می‌کند که در زمان حمله هیچ یک از مقامات کشور این اقدام را محکوم نکرده و حتی بعضی از نمایندگان مجلس در میان معترضان حضور داشتند.

علی‌اکبر صالحی در ادامه این گفت‌وگو بر تمایل ایران به ازسرگیری روابط دیپلماتیک با بریتانیا تاکید کرد و گفت: «ما هيچ مشكلی نداريم. ما بارها به انگليس گفته‌ايم كه مي‌تواند كاردارشان بيايد و كارهايش را شروع كند.»

به گفته آقای صالحی، وزارت امور خارجه در مورد برقراری رابطه با بریتانیا اختیار قانونی دارد و از این رو با هیچ منعی برای انجام اقادامات لازم مواجه نیست.

او اظهار داشت: «الان ما به آنها گفته‌ايم كه كاردار شما مي‌تواند بيايد. براي اين كار هم مصوبه مجلس را داريم كه طبق آن اختيار اين كار با وزارت خارجه است و می‌تواند هر طور كه خودش صلاح می‌داند عمل كند.»

مقامات ایران پیش از این نیز ابراز امیدواری کرده بودند که سفارت ایران در بریتانیا به منظور ارائه خدمات کنسولی بازگشایی شود، اما لندن این خواسته را رد کرده و گفته است که امکان ندارد به دیپلمات‌های ایرانی اجازه اقامت در بریتانیا را بدهد.

دو کشور در حال حاضر توافق کرده‌اند که عمان به عنوان حافظ منافع ایران در لندن و سوئد به عنوان حافظ منافع بریتانیا در تهران عمل کنند.
XS
SM
MD
LG