لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

انجام نخستین سفر گردشگران ایرانی به مصر تحت «تدابیر شدید امنیتی»


آثار باستانی شهر الاقصر مصر
آثار باستانی شهر الاقصر مصر
رسانه‌های مصر روز یکشنبه خبر دادند که نخستین گروه گردشگران ایرانی پس از سه دهه روز شنبه وارد این کشور شدند و برای حفاظت از آنها تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده است.

خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه، ۱۱ فروردین، نوشت که ۵۸ نفر از گردشگران ایرانی روز شنبه در قالب یک پرواز چارتر وارد مصر شدند تا در طول اقامت یک هفته‌ای خود از شهرهای مختلف مصر بازدید کنند که احتمالاً قاهره نیز جزو آنها باشد.

در همین حال، به نوشته روزنامه مصری «الاهرام» و پایگاه خبری مصری «الیوم السابع»،برای تامین امنیت گردشگران ایرانی تدابیر شدید امنیتی از سوی «سازمان آثار باستانی و گردشگری مصر و دستگاه‌های پلیس این کشور» اتخاذ شده و علاوه بر آن «گروه‌های جنگی و تیم‌های دستگاه‌های تحقیقاتی» مصر نیز تامین امنیت گردشگران ایرانی در جریان بازدید آنها از مناطق آثار باستانی در شهرهای استان اسوان مصر بر عهده دارند.

بر پایه این گزارش‌ها، مسئولان استان الاُقصُر روز یکشنبه اعلام کردند که پلیس گردشگری و آثار باستانی الاقصر و دستگاه‌های امنیتی این استان برای تأمین امنیت گروه ایرانی که با قایق‌های توریستی از اسوان وارد این استان خواهند شد، آماده شده‌اند.

بازدید اولین گروه از گردشگران ایرانی از نقاط تاریخی مصر سه دهه پس از آن صورت می‌گیرد که نخستین پرواز مسافرتی از مصر به ایران پس از انقلاب بهمن ۵۷ نیز روز شنبه از قاهره راهی تهران شد.

این پرواز هشت مسافر ایرانی از جمله دو دیپلمات را از قاهره به تهران آورد.

ماه پیش و در جریان سفر هِشام زعزوع، وزیر جهانگردی مصر به تهران، ایران و مصر، پس از ۳۴ سال قطع رابطه٬ تفاهم‌نامه‌ای برای از سرگیری پروازهای مستقیم بین پایتخت‌های دو کشور به امضا رساندند. با این‌ حال زمان دقیق از سرگیری این پروازها اعلام نشده بود.

جمهوری اسلامی اعلام کرده است که مسافران مصری می‌توانند بدون اخذ روادید وارد ایران شوند٬ اما مصر می‌گوید که گردشگران ایرانی برای سفر به مصر به ویزا نیاز دارند.

هم‌چنین با وجود آنکه به جهانگردان مصری اجازه بازدید از تمامی مناطق ایران داده شده است، گردشگران ایرانی تنها مجاز به بازدید از چند نقطه مشخص در مصر هستند و به ایرانیان اجازه ورود به قاهره، پایتخت مصر، داده نمی‌شود.

گفته می‌شود که برقراری چنین محدودیت‌هایی برای ایرانیان نگرانی مقامات مصر به دلیل بروز تشنج میان گردشگران شیعه ایران و سنی‌های مصری‌‌ از جمله در قاهره است که چند مکان مذهبی-زیارتی برای شیعیان در آنجا قرار دارد.

هشام زعزوع، وزیر گردشگری مصر، پس از بازگشت به کشورش در پاسخ به انتقادات شدیدی که از او به خاطر عقد قرارداد گردشگری با جمهوری اسلامی شده بود، گفت: «اگر مصلحت کشورم اقتضا کند حاضرم با "جن بو داده" هم همکاری کنم.»
XS
SM
MD
LG