لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

فرش نفیس متعلق به دوران صفوی در نیویورک حراج می‌شود


يک فرش بسيار قديمی و نفيس ايرانی که زمانی به يک ميلياردر آمريکايی تعلق داشته قرار است به بهای پنج ميليون پوند در حراجی عرضه شود.

روزنامه بريتانيايی «ديلی ميل» در گزارشی می‌نويسد که برای علاقمندان به تزيينات داخلی و کالاهای لوکس منزل هيچ چيزی به اندازه يک فرش نفيس و قديمی ايرانی ارزش ندارد.

فرش مورد نظر مربوط به اواسط قرن هفدهم ميلادی است و قرار است در یک حراجی که تابستان امسال برگزار خواهد شد به بهای پنج ميليون پوند به فروش گذاشته شود.

قدمت اين فرش حدود ۳۶۰ سال است و اندازه آن حدود سه متر در دو متر است، بنابراين می توان گفت که قيمت اوليه حراج آن حدود ۸۰۰ هزار پوند در هر متر مربع است.

اين فرش دستباف که الياف آن به رنگ‌های قرمز، آبی و سبز هستند در اوايل قرن بيستم توسط يک سرمايه دار آمريکایی خريداری شد و پس از مرگ وی در سال ۱۹۲۵ به يک موزه اهدا شده بود. از آن زمان اين فرش به طور مستمر در موزه «کورکوران» در شهر واشنگتن در معرض نمايش بوده است.

روزنامه «ديلی ميل» می افزايد که موزه یاد شده اکنون تصميم گرفته است که برای تامين هزينه‌های خود اين فرش را بفروشد. خبر حراج اين فرش از هم اکنون توجه فراوانی را در میان علاقمندان به فرش‌های قديمی جلب کرده است.

گفته می‌شود که با وجود قدمت ۳۶۰ ساله آن، اين فرش هنوز هم در وضعيت بسيار خوبی است شايد به اين خاطر که در سال‌های گذشته به جای اينکه زير پا پهن شده باشد آويزان بوده است.

يکی از کارشناسان موسسه حراج آثار عتيقه «ساتبی» که حراج اين فرش را انجام خواهد داد می‌گويد که اين فرش يکی از نفيس‌ترين فرش‌هايی است که طی سی سال تجربه خود در زمينه فرش‌های عتيقه ديده است.

به گفته اين کارشناس، فرش یاد شده مربوط به دوران رونق فرش‌بافی همزمان با سلسله صفويه است و به نظر می‌رسد که توسط چند استادکار ماهر در نواحی جنوب شرقی ايران بافته شده است. قاعدتا اين فرش به خاطر ارزش منحصر به فرد آن برای شخصی مهم و يا بسيار متمول بافته شده است.

به نوشته روزنامه «ديلی ميل»، ويليام کلارک، ميلياردر آمريکايی که بعدها سناتور شد در سال‌های اول قرن بيستم در جريان سفر خود به اروپا اين فرش را در پاريس خريداری کرد. با توجه به وضعيت خوب اين فرش قاعدتا بخش زيادی از اين سال‌ها آويزان بوده و بعيد است که آن را روی زمين پهن کرده باشند.

تار و پودهای زمينه اصلی فرش از جنس پنبه و ابريشم و تک گل‌های برجسته آن با تارهای پشمی بافته شده‌اند. اين فرش قرار است در ماه ژوئن توسط موسسه حراج «ساتبی» در شهر نيويورک به حراج گذاشته شود.
XS
SM
MD
LG