لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

دفاع آمریکا از اقدامات نظامی خود در برابر تهدیدهای کره شمالی


سربازان ارتش آمریکا در کره جنوبی
سربازان ارتش آمریکا در کره جنوبی
به دنبال موج انتقادات از ایالات متحده و کره شمالی به ‌خاطر آن‌ چه مسئولیت آنها در قبال افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره خوانده می‌شود، واشینگتن از واکنش‌های خود در برابر تهدیدهای نظامی پیونگ‌یانگ دفاع کرد.

در همین حال بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز نسبت به وقوع جنگ در شبه‌جزیره کره هشدار داد و گفت که کره شمالی در مسیر تقابل با جامعه جهانی گام برمی‌دارد.

به گزارش نشریه بریتانیایی گاردین، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره اقدام واشینگتن به استقرار موشک‌های بازدارنده و کشتی‌های جنگی به منطقه گفت که آمریکا هیچ چاره دیگری نداشته است.

ویکتوریا نولند با اشاره به تهدید کره شمالی مبنی بر حمله اتمی به ایالات متحده اظهار داشت: «وقتی کشوری چنین بیانیه‌های جنگ‌طلبانه‌ای صادر می‌کند و دست به چنین اقداماتی می‌زند، شما مجبور هستید که آن را جدی بگیرید و اقدامات لازم را برای دفاع از آمریکا و متحدان آن به عمل آورید.»

او افزود: «تنش‌آفرینی جمهوری دموکراتیک خلق کره باعث اتخاذ مواضع دفاعی از جانب ما شده است.»

ارتش کره شمالی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مجوز نهایی برای حمله «بی‌امان» اتمی به ایالات متحده را دریافت کرده است.

به دنبال این بیانیه، گزارش‌هایی نیز منتشر شد مبنی بر این که کره شمالی موشکی با «برد قابل توجه» را به سواحل شرقی خود منتقل کرده است که مجموع این مسائل آمریکا را به تحرکات نظامی در منطقه واداشت.

با این حال واشینگتن می‌گوید که هم‌چنان در جست‌وجوی راه‌حل‌های دیپلماتیک برای این بحران است، به‌ طوری که از طرف آمریکا تماسی تلفنی با مقامات کشور چین برقرار شده تا پکن از کره شمالی بخواهد لحن تهاجمی بیانیه‌های خود را تعدیل کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در راستای سفر آسیایی خود قرار است با همتای چینی‌اش در پکن دیداری داشته باشد و همچنین پارک گئون های، رئیس جمهوری کره جنوبی، هفته آینده با باراک اوباما در واشینگتن گفت‌وگو خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌افزاید که نسبت به اتحاد جامعه بین‌المللی در رابطه با برنامه اتمی کره شمالی خوش‌بین است و همگی باید از پیونگ‌یانگ بخواهند که این برنامه را متوقف کند.

خانم نولند گفت که کره شمالی می‌تواند به جامعه بین‌الملل بازگردد و به تحریم‌ها پایان بخشد.

او اضافه کرد که نیازی نیست کره شمالی به بحران دامن بزند، «بلکه باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند».

اما افزایش تنش‌ در شبه‌جزیره کره واکنش و هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد را نیز در پی داشته است.

آقای بان گی مون که در کارنامه کاری خود وزارت امور خارجه کره جنوبی را نیز دارد روز پنج‌شنبه، ۱۵ فروردین، گفت که این بحران در حال حاضر بیش از حد شدت یافته‌است.

او همچنین خواستار مذاکرات فوری بین‌المللی برای حل این بحران شد و تاکید کرد که مطمئن است هیچ کشوری قصد حمله به کره شمالی را ندارد.

بحران در شبه‌جزیره کره به دنبال تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی و مانور مشترک کره جنوبی و آمریکا بالا گرفته است. پیونگ‌یانگ می‌گوید که در وضعیت جنگی علیه سئول قرار دارد و همچنین می‌تواند آمریکا را هدف حملات اتمی خود قرار دهد.
XS
SM
MD
LG