لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

مطهری: باید از خانواده ستار بهشتی عذرخواهی شود


وزیر کشور در پی سوال علی مطهری درباره مرگ ستار بهشتی در مجلس ایران حاضر شد. پاسخ‌های او آقای مطهری را راضی نکرد. آقای مطهری می‌گوید باید از خانواده بهشتی عذرخواهی شود و رضایت آنان را جلب کنند.

به گزارش مهر، روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین مصطفی محمد نجار برای پاسخ به سوال علی مطهری در مجلس شورای اسلامی حاضر شد. او درباره درخواست علی مطهری برای عذرخواهی از خانواده ستار بهشتی، گفت: «عذرخواهی ساده چه مشکلی را حل می‌کند؟ اگر ثابت شود تخلفی صورت گرفت باید با متخلف و مقصر برخورد لازم صورت گیرد.»

وزیر کشور که پلیس ایران زیرمجموعه مدیریتی و مسئولیتی اوست، در این باره گفته است: «هر جا که لازم باشد تشکر و عذرخواهی می‌کنیم اما باید فعلا منتظر شد که دستگاه قضایی حکم خود را صادر کند. زیرا محل قضاوت ما نیستیم. پس اجازه دهیم دستگاه قضایی به وظیفه خود عمل کند.»

علی مطهری پیش از این گفته بود وزیر کشور را به صحن مجلس فرا می‌خواند چون نیروی انتظامی در مرگ ستار بهشتی مقصر است و باید از خانواده او عذرخواهی کرده و رضایت آنها را جلب می‌کرد.

آقای بهشتی یک کارگر وبلاگ‌نویس اهل اهل رباط‌کریم در جنوب غربی تهران بود که آبان ماه سال گذشته در حالی که به خاطر نوشته‌های وبلاگی‌اش در بازداشت پلیس ایران بود، جان سپرد.

در همین حال یک نماینده دیگر مجلس که با سوال علی مطهری مخالف بود، در این باره در جلسه روز سه‌شنبه مجلس گفت که «فرمانده ناجا با خاطیان برخورد کرده است». نادر قاضی‌پور همچنین اضافه کرد: «باید از ملک‌الموت سوال کرد که چرا ستار بهشتی فوت کرده است.»

علی مطهری پس از توضیحات وزیر کشور گفت که از توضیحات او قانع نشده است ولی اکثریت نمایندگان حاضر در مجلس یعنی ۱۳۴ تن اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر کشور قانع شده‌اند. در همین حال ۷۵ تن نیز رای منفی به پاسخ‌های وزیر کشور دادند.

آقای مطهری پشت تریبون مجلس گفت که خواستار «عذرخواهی رسمی از خانواده ستار بهشتی و ملت ایران و مقام رهبری و اعلام آن از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها» است.

این نماینده تهران در مجلس، همچنین خواستار «جلب رضایت خانواده ستار بهشتی» شده است که به گفته او «تحقق پیدا نکرد و در مراسم چهلم ستار بهشتی آن‌ها تحت فشار قرار گرفتند.»

آقای مطهری در انتقاد از موضع وزیر کشور همچنین گفته است: «برخی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی فکر می‌کنند برای حفظ نظام دست به هرکاری می‌توان زد و از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد. پس این بینش باید اصلاح شود.»

این نماینده منتقد به مرگ هاله سحابی، فعال زنان هنگام مراسم تشییع پدرش عزت‌الله سحابی در خرداد ۱۳۹۰ اشاره کرد و گفت: «در مسئله مرگ خانم هاله سحابی هم به وزیر اطلاعات گفتم مأموری برخورد خشنی با او کرده و با توجه به ناراحتی قلبی و هیجان، هاله سحابی به زمین افتاده و از دنیا رفته است. چرا شما به خاطر خطای سهوی یک مأمور از خانواده سحابی و مردم عذرخواهی نمی‌کنید تا ‌فرصت عرض اندام از مخالفان نظام گرفته شود؟»

او همچنین یادآوری کرده است: «کسانی که اقدام به قتل‌های زنجیره‌ای از جمله قتل داریوش فروهر و همسرش کردند در بازجویی‌های خود گفتند ما برای حفظ نظام و برای آنکه سایر روشنفکران بترسند دست به این کار زدیم. ولی دیدیم چه آسیبی به نظام وارد کردند.»

پیش از این مجلس شورای اسلامی یک نماینده را مسئول پیگیری درباره علت مرگ ستار بهشتی کرده بود. اما گزارش نهایی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تهیه شده و در دی‌ماه در صحن علنی مجلس خوانده شد، شماری از نمایندگان مجلس را قانع نکرد.

علی مطهری از جمله منتقدان این گزارش گفت: «شخصا به این نتیجه رسیده‌ام که بازداشت ستار بهشتی بر خلاف آنچه در گزارش مجلس آمده است با حکم قضایی نبوده است».

پزشکی قانونی ایران درباره علت مرگ آقای بهشتی اعلام کرده است: «با بررسی‌های انجام شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت (ستار بهشتی) از لحاظ پزشکی مقدور نبوده، اما نظر به اینکه در معاینه جسد و بررسی‌های تکمیلی هیچگونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت احراز نگردیده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد که در صورت احراز ایراد ضرب یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی این عوامل، می‌تواند عامل شوک مذکور باشد.»
XS
SM
MD
LG