لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

اوباما: کره شمالی به رویکرد جنگ‌طلبانه خود پایان دهد


باراک اوباما در دیدار با بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد که کسی خواهان جنگ در شبه‌جزیره کره نیست
باراک اوباما در دیدار با بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد که کسی خواهان جنگ در شبه‌جزیره کره نیست
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، ۲۲ فروردین، در سخنانی هشدارآمیز از کره شمالی خواست به تهدیدات اتمی خود پایان دهد و تاکید کرد که دولت او «تمام اقدامات لازم» را برای محافظت از شهروندان آمریکایی انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای اوباما که به همراه بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در کاخ سفید سخنرانی می‌کرد خاطرنشان ساخت که «هیچ کسی خواهان جنگ در شبه‌جزیره کره نیست».

او گفت که ترجیح می‌دهد تنش‌ها در شبه‌جزیره کره از مجاری دیپلماتیک حل و فصل شود، اما با این حال «ایالات متحده تمام اقدامات لازم را برای محافظت از مردم خود انجام خواهد داد».

این نخستین بار پس از شدت یافتن بحران در شبه‌جزیره کره است که باراک اوباما به‌طور علنی دراین‌باره صحبت می‌کند در حالی که نیروهای نظامی آمریکا و کره جنوبی برای مقابله با تهدیدات پیونگ یانگ در وضعیت آماده باش به‌سرمی‌برند.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین گفت، زمان آن فرا رسیده است که رهبران کره شمالی «به رویکرد جنگ‌طلبانه‌ای که تاکنون داشته‌اند، پایان بدهند و تلاش کنند بحران فروکش کند».

کره شمالی تهدید کرده است که به آمریکا «حمله پیشدستانه اتمی» خواهد کرد. مقامات ارتش این کشور همچنین به آن دسته از نیروهای خود که مواضع آمریکا در اقیانوس آرام و شبه‌جزیره کره هدف قرار داده‌اند، فرمان آماده‌باش داده‌اند.

در همین حال جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، عازم شرق آسیا شده است تا با مقامات کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن درباره تهدیدات کره شمالی گفت‌وگو کند.

چین پیش از این به کره شمالی هشدار داده بود از اقدامات تحریک‌آمیز در این مقطع زمانی که بحران در شبه‌جزیره کره بالا گرفته است، خودداری کند.

تهدیدات پیونگ‌یانگ محکومیت هشت کشور صنعتی جهان را نیز در پی داشته است.
وزرای امور خارجه گروه جی – ۸، متشکل از آمریکا، روسیه، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا و بریتانیا در بیانیه مشترکی که روز پنج‌شنبه، ۲۲ فروردین منتشر کردند از کره شمالی خواستند که «دست از اقدامات مخرب بردارد».

رسانه‌ها در روزهای اخیر گزارش‌هایی را به نقل از منابع امنیتی سئول منتشر کرده‌اند که حاکی از قصد پیونگ‌یانگ برای پرتاب چندین موشک در آستانه ۱۵ آوریل، روز تولد کیم ایل سونگ، نخستین رئیس جمهور کره شمالی دارد.
XS
SM
MD
LG