لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۵

کارشناسان روس: نیروگاه بوشهر در زمان زلزله در دست تعمیر و تعطیل بود


مقام‌های روس اطمینان داده‌اند که این نیروگاه در اثر زلزله هیچ آسیبی ندیده و فعالیت آن به صورت عادی ادامه دارد.
مقام‌های روس اطمینان داده‌اند که این نیروگاه در اثر زلزله هیچ آسیبی ندیده و فعالیت آن به صورت عادی ادامه دارد.
زلزله‌ای که در روزهای گذشته استان بوشهر را به لرزه درآورد، نیروگاه اتمی بوشهر را در کانون توجه همگان قرار داد.

در نخستین واکنش مقام‌های روس اطمینان دادند که این نیروگاه هیچ آسیبی ندیده و فعالیت آن به صورت عادی ادامه دارد.

خبرگزاری‌های روسیه به تازگی به نقل از مسئولین «روس اتم» و «اتم استروی‌اکسپورت» گزارش دادند که زمین لرزه هیچ خسارتی به نیروگاه اتمی بوشهر وارد نکرده و این نیروگاه کماکان به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد.

واتیسلاو بچکوف، یکی از سخنگویان روس اتم، سازمان انرژی اتمی روسیه، در گفت و گو با رادیو فردا تاکید کرده است که زلزله باعث تعطیلی نیروگاه اتمی بوشهر نشده و نخواهد شد و همه کارها به روال عادی است.

در عین حال یک مسئول شرکت اتم‌استروی‌اکسپورت و پیمانکار ساخت نیروگاه اتمی بوشهر که نخواست نامش فاش شود به رادیو فردا گفت که نیروگاه بوشهر در زمان زلزله در دست تعمیر بوده و فعالیتی نداشته است:

«رآکتور خاموش بود و بخش توربین‌ها تعمیر می‌شد. به همین دلیل هیچ اتفاقی نیافتاده، اگر فعال هم بود اتفاقی نمی‌افتاد. اکنون وضعیت در نیروگاه عادی است و هیچ آسیبی به آن نرسیده و ممکن نبود برسد، زیرا این نیروگاه با توانایی مقابله با زلزله‌هایی شدیدتر از این طراحی شده است.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایران فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر زلزله اخیر بر نیروگاه اتمی بوشهر توضیح می داد، گفت که ایمنی رعایت شده در این نیروگاه به گونه ای است که با زلزله ۶.۱ ریشتری هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

او همچنین وعده داد که به رغم تعطیلی فعلی نیروگاه بوشهر به دلیل تعمیرات، این نیروگاه در اردیبهشت ماه به شبکه سراسری برق کشور وصل خواهد شد.

این در حالی است که یک منبع در اتم استروی اکسپورت، پیمانکار روس این طرح در گفت‌وگو با رادیو فردا از اعلام تاریخ راه‌اندازی مجدد بوشهر سر باز زد و گفت به جای اینکه درباره تاخیر در راه‌اندازی این نیروگاه سخن به میان آوریم، باید از متخصصان روس به دلیل توجه‌ ویژه‌شان به ایمن بودن این طرح قدردانی کنیم.

رئیس انستیتوی پژوهش‌های اتمی در مسکو می‌گوید بزرگترین دغدغه روسیه در بوشهر، کسب اطمینان کامل از ایمنی این نیروگاه است:

«آنچه مسلم است طرح بوشهر در تمام مراحل ساخت آن تحت نظارت آژانس قرار داشته و هیچ تذکری درباره سهل‌انگاری در مورد مسائل ایمنی به ما داده نشده است. طرح این نیروگاه بالاترین درجه ایمنی را در نظر گرفته و در تمام مراحل اجرای آن هیچ کارشناسی ایمنی آن را از جمله با در نظر گرفتن شرایط زلزله خیز منطقه زیر سوال نبرده است.»

خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند که به رغم تاکیدهای مسئولین بر آسیب ندیدن نیروگاه اتمی بوشهر بر اثر زلزله‌های اخیر، کارشناسان ایرانی و روس این نیروگاه را مورد بازرسی مفصل قرار داده و می‌دهند تا بار دیگر از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنند.

اما این سوال باقی می ماند که چه مسئله‌ای در نیروگاه بوشهر پیش آمده بود که پیش از وقوع زلزله، این مرکز تعطیل شده بود؟

نیروگاه اتمی بوشهر شهریورماه ۱۳۹۰ رسما راه‌اندازی شد اما پس از آن چندین‌بار تعطیل شد که اکثر این تعطیلی‌ها تصادفا به اطلاع عموم رسیده است.

در شرایطی که این طرح با بیش از ۱۰ سال تاخیر تکمیل شده و هنوز هم برای بهره‌برداری به ایران واگذار نشده است، مقام‌های ایرانی همکاری ایران و روسیه را بسیار مطلوب توصیف کرده و اعلام کرده‌اند که همکاری می‌تواند با ساخت دو نیروگاه جدید در همین سال خورشیدی ادامه پیدا کند.
XS
SM
MD
LG