لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال ۹۱ را ۱۲ درصد اعلام کرد


مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود نرخ بیکاری در سال ۹۱ را معادل ۱۲٫۲ درصد اعلام کرد اما نوشت که از جمعیت شاغل نیز ۸٫۹ درصد دارای اشتغال ناقص هستند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بنا بر این آمار، طی سال ۹۱ نزدیک به سه میلیون نفر از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر کشور بیکار بوده‌اند.

بنا بر این گزارش، ۱۲٫۲ درصد که به عنوان نرخ بیکاری سال ۹۱ اعلام شده، ۰٫۱ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش نشان می‌دهد.

اما براساس اعلام مرکز آمار ایران بررسی نرخ مشارکت اقتصادی از جمله در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی نشان می‌دهد که تنها ۳۴٫۷ درصد جمعیت در سن کار یعنی ۱۰ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند.

آمار منتشرشده این مرکز هم‌چنین نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در میان جوانان ایرانی بیش از دو برابر بیشتر از میانگین نرخ بیکاری اعلام شده برای سال ۹۱ است.

براساس این گزارش، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۶٫۹ درصد از جمعیت فعال در این سنین بیکار بوده‌اند، این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

به نوشته ایلنا، با وجود کاهش جزئی میانگین نرخ بیکاری کشور در سال ۹۱ نسبت به سال پیش از آن، اما در میان جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نرخ بیکاری نسبت به فصل قبل ۱٫۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی مرکز آمار هم‌چنین نشان داده که ۴۰٫۶ درصد از شاغلین ایرانی به طور معمول بیشتر از تعداد ساعات استاندارد، یعنی ۴۹ درصد در هفته، کار می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا نیز روز یک‌شنبه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نوشت که در سال ۹۱ استان لرستان نیز با نرخ ۲۰٫۲ درصدی بین کل استان‌های کشور از جمعیت بیکار بیشتری برخوردار بوده است، اما در مقابل، خراسان جنوبی با نرخ بیکاری ۶٫۴ درصد کمترین نرخ را در کشور به خود اختصاص داده است.

در ایران همواره نسبت به شیوه‌های آمارگیری نرخ بیکاری انتقادهایی وجود داشته و ازجمله داریوش قنبری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در اردیبهشت‌ماه ۹۱ نرخ بیکاری در ایران را ۳۰ درصد دانست و گفت، آمارهای اشتغال‌زایی از سوی دولت برای انحراف اذهان عمومی است.

این عضو فراکسیون کارگری مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، افزود در آمارهای رسمی تعداد بیکاران را سه میلیون نفر اعلام می‌کنند اما در این آمارها زنان و دانشجویان را محاسبه نمی‌کنند.
XS
SM
MD
LG